tisdag 3 september 2013

Tre dagar in i september och solen lurar bak molnen fortfarande...


Snacka om en helt underbar sensommar. Sånt vill vi ha varje år. Att det sedan skiter sig på travet, att pensionen tar slut innan månaden gör det, att ungarna växer så det knakar och att det blir längre och längre ner till golvet, det skiter man i. Just nu leker livet, vikten går ner och humöret upp.
Några härliga dagar i den spanska solen kommer att sätta färg på den askgrå gubben och med ett par extra mil i benen utefter playan så kommer jag åter i skick som ny.
Torrevieja skall bli en ny bekantskap, en liten stad med en bra mix av turister och lokalbefolkning. Tror nog att jag kommer att trivas där nere i värmen.

Här hemma i Sverige hankar det sig fram och kyrkovalet närmar sig. Ett val som jag fullständigt skiter i. Detta med religion har aldrig passat mig och jag tycker fortfarande att frimicklare och andra svartrockar inte hör hemma i min bilderbok. De flesta krig startas på grund av religionskrockar och pengar. Dessa två budskap går hand i hand. Jag smög inte fram i kyrkan hemma i byn för att ta nattvarden, jag var i Porjusbäcken och metade forell när mina kompisar fick en platt fiberduk som fastnade i gommen och en slurk av kyrkans billiga rödvin. Kristi blod sa man, jag tyckte bättre om renat och Guldus (äppeldricka) på den tiden. Idag tar jag mig gärna ett glas rött (utan fiberduk).

Kan ni tänka er att det finns 1.100 tanter som heter Alfhild här i landet! Men Justus som hade namnsdag i går finns det bara knappt 100. Så det kan bli. Idag har både Alfhild och Alva namnsdag. För mig skapar dessa två namn en bild av elaka ungmöar som skäller på allt och alla. Det finns hela 4.600 som heter Alva. Namnen härstammar, tror man, från mystiska väsen i nordisk mytologi. Huvva ruskiga käringar de här två!

Nej tacka vet jag den 3 september 1967. Då svängde alla bilar över på höger sida och inte så många tillbud inträffade som man hade trott. Sedan dess har vi bilister blivit kvar på högerkanten. Förberedelserna tog fyra år och har kostat 600 miljoner! kronor. Över 8000 poliser övervakade omläggningen. Jo jag tackar jag...

En som gav upp den 3 september 1943, samma år som stora delar av den svenska eliten föddes, var Mussolinos Italien som kapitulerade för de allierades styrkor. Italien fegade ur och tillkänna gav inte detta förrän fem dagar efter att det inträffat. Visste ni var Italienarna hade sina skottskador. Just det, i röven för de försökte smita hem hela tiden...

Richard I kröntes den 3 september 1189 grabben hette Lejonhjärta i efternamn och kröningen skedde i Westminister i London. Strong kille den där Richard. Lite av en sagofigur.

Idag blir det vilodag och vågen stannade inte alls på 88 prick utan steg i stället upp till 89,4, dags att deppa en stund.
Se om er själva och ert hus, baka, laga mat, sätt på gumman, sjung tag er en rackabajsare, ja gör vad fan ni vill bara ni är glada och snälla. Kram på er hela surven...
pappa B

"Det blir inget roligt förrän jag kommer, sa tjuven som skulle hängas"


Inga kommentarer: