torsdag 21 november 2013

Är man GAIS:are så är man....

Jäntan köpte sig ett pepparkakshus (färdig byggsats) på IKEA och satte ihop detta efter konstens alla regler, utan sexkantsnyckel gud bevars. Med smält socker varmt som satan monterade och dekorerade hon sitt lilla pepparkakshus. Det blev fint. Ni kan se det på bilden här bredvid. Givetvis tog detta hus i helsike när grabben plötsligt också skulle bygga pepparkakshus, men finurlig som min kvinna är så var hon beredd på detta och hade en byggsats till på lut.
Omedelbart skulle detta hus byggas, och en frenesi av sällan skådat slag startade i köket under gårdagskvällen..

-Kolla här, så här skall ett pepparkakshus se ut men Ebba har ju tagit alla dekoratiaoner så jag får fortsätta i morgon, sa han när han stolt kom och visade upp bygget. Innan monteringen var klar hade han hunnit bränna vid en omgång med socker som jag fick försöka få loss ur kastrullen. Och visst blev det väl fint, med GAIS på taket och hela millivippen...
Hur det har kommit att han just nu har hela sin ande fylld med GAIS, det vet jag inte riktigt men det är bara de grön/svarta som gäller. Förvisso köpte jag en liten GAIS-nål när jag kom ner till Alingsås från Malung 1969 (var ju god vän med Rune Jingård så jag troor att jag blev smittad där). Nålen finns kvar och visst har jag fortfarande en del av fotbollshjärtat vikt åt de grön/svarta jag med, det måste medges.
Roligt med två papparkakshus som fortfarande är in takt efter ett dygn på köksbordet. Jag byggde ett för ett par år sedan och morgonen därpå så såg det ut som husen i Beirut när jag var där 1963, ett före detta hus med andra ord. Detta husbygge har jag fått äta upp både på riktigt och ett par år efteråt.
pappa B

Inga kommentarer: