torsdag 7 november 2013

Morsning, korsning...

Ärtsoppedagen har anlänt och nu blir det till att sleva i sig lite långkokta ärter med fett fläsk och sedan kan man fisa runt och förpesta luften för de andra stackarna som ite äter ärtsoppa...
Tur att jag skall göra mina reportage före lunch!

Min kusin och jag var uppe i Norge och valsade runt i slutet av 60-talet och innan vi kom fram till Alta så dör den här vägskylten upp. Vi svängde av vägen för att ta en kolla på detta. Mycket riktigt men huset hade inte räckt till för reklamskylten så man tog resolut bort um och nöjde sig med LappMusé. Dessvärre var det stängt den här dagen och några anvisningar fanns inte om öppet tider eller annan information



Resan fortsatte upp till Nordcap och där sken midnattsolen med full styrka. Jag har varit där 8 gånger och bara en enda gång har det varit dåligt väder. Det var när jag skulle impa på min unga kvinna och ta med henne upp för att beskåda detta fantastiska skådespel. solen sken ända tills vi klev av bilen. Då sänkte vår Herre taket och vi såg inte ett skit. Dimma värre än en morgon i London suddade ut allt vad midnattsol och Nordcap heter. Aningen missmodig drog vi så sakta ner mot Sverige igen.
Vi har dock varit uppe igen ch även en vända med barnen när de var mindre och fått uppleva den mystiska stämning som råder uppe på klippan när solen går ner och upp.

Kan ni tänka er att den 7 november 1911 så fick polskan Marie Curi nobelpriset i kemi. Detta var andra gången som den polska kemisten fick priset. Första gången 1903 delade hon det med gubben sin, Pierre och A.H Becquerel, vem tusan han nu var?
Den 7 november 1946 presenterades en mynt TV för första gången i New York. För en quarter (25 cent) fick folket se testbilder och en modell av Felix The Cat. Stort!

-Ingegerd på pottan satt, satt där både dag och natt. Satt där hela veckan ut ända tills det svämma ut. Ingeborg, det flödar över det växer klöver på pottans kant-

Den sjöng vi när jag gick i kortbyxor och alla käringar i byn som hetter Ingegerd var vansinniga. Bullis och jag sjöng för fullaste hals när vi mötte någon av dem.
Idag har alla Ingered namnsdag så jag ber om förlåt för min elaka sång om det nu är någon av tanterna kvar i livet. Samtidigt säger jag GRATTIS! bara så ni vet detta. Namnet finns på runstenar och är sammansatt av guden Ing och gerd, ord för skydd. Idag finns det 46.300 som bär namnet och 9.500 har det som tilltalsnamn.
Varianten Ingela, fusknamn egentligen har också namnsdag. det finns ungefär 20.000 som heter så varav 12.500 har det som tilltalsnamn. Grattis ni med. De lärde tror även att det kan vara en tyst smeknamnsform för Inge. Där fick ni!

Nu skall jag dra ut på äventyr. Var rädda om er och drick inte sprit om ni skall köra bil!
pappa B

Inga kommentarer: