fredag 3 januari 2014

Julöl, brygd eller julmust?


Lika självskriven som jultomten var, är julölen. I år testade vi bara tre så vi slapp skallebang både kvinnan och jag. Tre olika i både styrka och prisklass.

Öl nummer ett på bilden håller 5,2% och kostar 20.90 för halvlitern. Grebbestad var en klar segrare detta år. Frisk med god beska och det enda som i min mun och strupe smakade öl. Mörkt givetvis och inte lika söta som de andra två..
Ölet i mitten Ahle Julöl var dyrats men svagast. Håller 4,5% och kostar 28.50 för en halv liter. Oförskämt då detta inte är en öl utan mer en svagdricka med lite extra alkohol. Klart sämst blir lätt utslagen av en vanlig julmust. Sött slibbigt och hos mig ställdes flaskan ner på golvet, under bordet.

Ölet till höger på bilden, Eriksbergs Julöl var vassast med sina 6,5% och dessutom billigast. Bara 16.40 för en halv liter. Dessutom var detta ett gott öl om än med lite betoning åt det sliskiga hållet. Borde kanske ha vunnit på grund av styrka och pris, men jag skall ju testa julöl och detta var nästan hemma. Blir en klar silvermedaljör bara snäppet efter Grebbestads flaska.

Ahle mörka brygd får ställa sig i skamvrån 12,50 dyrare än Eriksberg och mil ifrån de andra då det gäller smaken och känslan av ett gott öl. Huvva och ett stort super Heja! till Grebbestad och ett lite mindre + en applåd till Eriksberg.

Borde gietvis har gjort den här testen före jul, men jag glömde faktiskt bort att jag hade köpt hem ett par stycken av varje. Så kan det bli när man har mycket att stå i och ett litet huvud.
pappa B

Inga kommentarer: