tisdag 28 januari 2014

Kungarna och Karla har namnsdag och jag hurrar ut i luften!

Carl, Karl eller rätt och slätt Kalle har namnsdag idag. Och bland damerna så hurrar vi för Karla, (hon sitter säkert nere i sitt hus utanför Simrishamn och lurar denna råkalla dag). Carl till vänster är jag morbror till och Carl till höger bryr jag mig inte ett smack om. Det är han som har den svenska kronan på sin hjässa, och svenska kronor i den. Idag är han inte i samma fina form som på bilden här ovan. Grabben har åldrats rejält sen sist.

Karl som är ett klassiskt germanskt namn, betyder ungefär fri-man. Under medeltien var namnet avsett för kungar och stormän. Sedan lång tid har det blivit allt vanligare och idag finns det runt 338.900 grabbar/gubbar som har det i sitt namn, 116.200 har det som tilltalsnamn.

Karla den feminina varianten betyder förmodligen fri-kvinna och det är bara 2.300 som har det i sitt prästbetyg och endast 1.300 har det som tilltalsnamn. Grattis att Kallar och Karlor, jag hurrar så det ekar i hela landet.
Den 28 januari 1921 hurrades det inte för å begravdes en okänd soldat under Triumfbågen i Paris. Den 28 januari 1918 förklarade sig Estland och Lettland självständiga från Ryssland. En sanning med viss modifikation. En del ärenden utförs fortfarande åt den ryska björnen kan jag tänka mig.

Sju austronauter slutade sina dagar då deras rymdfärja Challenger exploderade. Deras rymdtur blev bara 72 sekunder efter starten från Cape Canaveral i Florida. Detta hände den 28 januari 1986. Inte mycket att skriva hem om.

Den 28 januari 1568 tittade Gustav Eriksson Wasa ut i livet. Erik den XIV:s frejdiga hustru Karin Månsdotter klämde ut den lilla bråkstaken som skulle röra om i den svenska konungastammen ordentligt i framtiden.

Blåvitt haltar runt i Malaga och försöker hitta en kombination som skall fungera när fotbollarna börjar rulla igan. Häcken blir av med sin arabiske målspruta och GAIS lirar hårdrock med sina nya Islänningar. Vad ÖIS sysslar med är det ingen som vet. Förmodligen irrar de runt och letar efter den tappade självkänslan och formen som fanns för 10 år sedan.

Jag har stoppat i mig en rejäl frukost, skall försöka kurera en smygande förkylning och låter ryggan med träningskläder ligga kvar i skåpet i morgon. Skall ta min lillepluttbil över till Partille och träffa högste chefen om någon timme. Sedan återstår att se vad jag skall hitta på. Vem vet vi kanske rent av syns här en gång till innan mörkret faller.
pappa B

"Om givmildheten vore en varelse skulle den vara vackrast av alla"

Inga kommentarer: