måndag 24 februari 2014

Värmen suger och känner inga lukter...

...att gå eller sitta med en näsa som inte känner några dofter är frustrerande. Att den dessutom, från att ha haft en blålila ton nu övergått i rött och vuxit i dimension gör inte saken bättre. Men...detta är det pris man får betala när förkylningen slår till. Av det berömda väderkornet finns inte ett spår.

Under dagarna i massagefåtöljen har längtan ner till värmen vuxit sig allt starkare och det bär snart iväg ner till solen.Här kommer tre bilder från den tiden vi var nykära, kvinnan och jag. Vi stack ner till Paris under Pingsthelgen 1982. En fantastisk resa med buss där vår kärlek flödade som vattnet i en vårrusig norrlandsälv. Vem vill inte uppleva detta under takåsarna i Paris?



Vi smet in i Notre Dame under en mässa, jag trixade upp kameran och det ekade mellan stenväggarma när slutaren slog igen . Några förgrymmade katolska blickar fick jag och en del kändes i nacken med. Kvinnan log och drog mig därifrån. Vi gick längst floden och tittade på bokhandlarna och de konstnärer som fortfarande höll till där. Åt löksoppa och drack vin, kysstes under träden vid floden och livet lekte.
Hoppade på en sightseeing båt med glastak. Hamnade i ett gäng med Ungerska turister, ett stort sällskap där bara en av gubbarna drack vin så jag fick hjälpa honom att pimpla i sig även deras röda viner. Floden var så gott som spegelblank, solen sken, livet lekte och kärleken blommade.

Hoppade iland och gunget från båten räckte ända upp till Triumphbågen där vi stod länge och tittade på alla turister som inte kunde byta fil utan gång på gårng fick ta en ny runda i rondellen.
Eifeltornet nästa, detta rostiga beläte som med knarrande hiss tog oss ända upp till toppen. Kvinnan höll hårt i armen och vågade inte titta ner. När jag hängde mig ut över räcket för att ta bilden var det nära att hon svimmade. -Du får aldrig göra så där nån mer gång, inte i hela ditt liv, sa hon när vi lämnade tornet och kom ner på marken igen.

Den 24 februari 1921 föddes Carl-Gustav Lindstedt. En av våra största komiker med massor av roller i bagaget. Vem minns inte han och arne Källeruds monologer i radion, Bilskolläraren till exempel. !992 somnade han in och Sverige blev lite tråkigare den dagen. Kommer ihåg att jag hade svårt att hålla mig för skratt när Garl-Gustav spelade poliskommisarie i filmen -Mannen på taket- efter den rollen blev han sig aldrig lik igen. Inte förrän han dog.

Jag hoppas att du borstat tänderna under andakt i morse. det är nämligen så att exakt den 24 februari, året var 1938 så började den första handelsvaran av nylon, en tandborste att produceras. Detta gjorde D Point i New Jersey, USA. Så gå in och gratta pliggrensaren när du kommer hem i kväll.

Gratta gör vi öven Mattias och Mats. GRATTIS grabbar ni har namnsdag idag. Just nu springer det omkring 27.400 Mattiasar och 45.900 Matsar ute i landet (vem vet flera av dem kanske har dragit till solen). Namnen härstammar från en grekisk form av hebreiskan och betyder Guds gåva. Jag undrar vad käringarna som är gifta med en elaking som heter Mattias eller Mats säger om detta?

Riksflatan Selma kom på sedel den 24 februari 1992. Då släpptes Mårdbackadollarn ut till det svenska folket. På baksidan seglar Nils Holgersson på gåsen Akka ut över den skånska steppen.
Riksförbundet för sexuell upplysning RSFU bildades den 24 februari 1933 och några större uppenbarelser har inte denna organisation laddat med. Vll man lära sig mer om de sexuella lekarna får man väl praktisera.

Nu skall jag brygga mig ett par koppar kaffe, det svänger till så bra i kombination med morfinet!
pappa B

"Kärleken är stark. Den lyfter upp både kjortel och särk"

Inga kommentarer: