måndag 3 februari 2014

Veckans bästa dag kan dra igång!

Äntligen måndag, nu börjar allvaret på nytt igen. Denna måndag är roligare än vanligt då min gamle barndomskompis ligger och snarkar i stora rummet. Om det är en Fergusson mod P235 eller en ålderstigen Bolinder Munktell det vet jag inte men kaninen har i alla fall krypit in i sin låda och försvunnit. Gardinerna sitter hårt fast i sna stäner så den kan inte försvinna ner i 70-åringen. Han blir 70 i år den gamle stofilen.
Idag skall han få följa med ner på gymmet, får väl sitta och dricka kaffe med flickorna medan vi kör passet sedan skall jag försöka få in honom i den lilla "tvålkoppen" (om det går för det är en stor karl, skall ni veta och bilen är liten).

Hade ni den minsta aning om vad som egentligen hände den 3 februari 1889? Inte jag heller, men däremot vet jag att den 3 februari 1945 inleds Jaltakonferensen där stomakterna Sovjet, USA och Storbrittanien diskuterade världens gränsdragningar efter andra världeskriget. Sånt kan vara bra att veta, eller hur?

Nu kom jag på det! Den 3 februari 1889 avled ju Belle Starr en av Vilda Westerns största kvinnliga banditer. Om hon blev skjuten, hängd eller bara åkte på en propp det vet jag inte, men dog gjorde hon i alla fall.
Flaggorna i topp hos grannarna i väst då Gro Harlem Brundtland blev vald till stadsminister den 3 februari 1981. -Ja vi elsker detta lannet som de stier frem. Tjosan nu åkte lussekoftorna på och man gick man ur huset för att fira den nya stadsministern. Det var drag i den här käringen och hon är nog en av de bidragande orsakerna till att grannarna växte ifrån oss högfärdiga svenskar som hela tiden trott att vi är störst, bäst och just nu fattigast!

Grattis! säger jag Disa och Hjördis, som ha namnsdag idag. Känner ingen dam med dessa namn (i livet) idag men jag hurrar en stund för dem i alla fall. Det  finns 1000 damer som har namnet Disa som tilltalsnamn och 3.900 som heter Hjördis. Isländskt påbrå som betyder svärd och gudinna kan ligga bakom namnbildningen...

Har laddat upp med lite protein och har blandat mig en stadig drink med kosttillskott inför den stundande drabbningen nere på gymmet. Skall nu försöka få liv i Hr Jonsson och brygga honom en kopp stakt kaffe och baxa ut honom till "tvålkoppen" för dagens första utflykt. Övriga arbetsuppgifter består i att köpa plugg för att så småningom skruva upp en boxningssäck i taket till grabbens rum. En investering som spar dörrar, dörrkarmar, bokhyllor och skåpsluckor då perioden kick och spark just nu råder här hemma.
Förmodligen kommer en sen rapport om dagens vedermödor här under kvällen. Tills dess håll ut, er förbannade fredag dyker upp så småningom, tyvärr.
pappa B

Inga kommentarer: