måndag 7 april 2014

Ett litet, litet paket från Kina, kom på posten idag....

Jag blev nyfiken, kanske helt i onödan men jag hittade en liten manick till min iPhon 5. Tre små objektiv i en hållare som man bara fäster på kameran och vips har man ett vidvinkel och ett fisheye + en macro objektiv till mobiltelefonen. Skitsmart men jag hade inte några större förhoppningar om att detta skulle fungera. Idag kom det ett litet, litet paket på posten, eller rättare sogt till utlämningen på ICA då svenska Portverket har slagit ihop handskarna sedan länge.
Gissa om jag blev förvånad. Måste ju genast testa och kvinnan skakade misstänktsam på huvet och menade på att jag skulle sluta leka jag är ju över 70 år :) Monterade på den lilla hållaren och bkev öpositivt överraskad då jag såg att det var glas i de små objektiven. Detta gav mig lite extra muskler och tron på att detta kanske var riktigt bra förstärktes ett par snäpp.


Fegt ljus och bara en lampa tänd över spisen. Skulle egentligen inte bli någonting alls. Vände på den lilla hållaren och tog bort obektivskyddet. Vidvinkel effekt skulle det bli och det blev det också. Till och med så pass att det förekommer visst ras av linjerna och perspektivförskjutningen är aningen mäsrkbar.
Dags att testa det andra obejktivet, fisheye!. Växlade hållaren och tog nästa bild.


Här står jag på tröskeln in till köket och här ser man nästan mina fötter och del av kylskåpet till höger. Köksdörren harblivit markant böjd men lika förbannat är detta en rätt så skaplig bild om man ser till kvaliten.
Jag skall gå ut en sväng på stan och köra lite fisheye endera dagen bara för att verkligen se vad som hnder när ljuset finns och andra förutsättningar är med normala.
På den tiden när jag arbetade aktivt som fotograf så kostade ett fisheye stora summor och det var få förunnat att verklogen skaffa ett snt om man var frilansande fotograf. Givetvis hade de stora tidningarna sådana obejktiv och det v ara bara att våndas och begrunda kollegornas makalösta monsterbilder där man såg hela släkten ända från USA till Ålloluokta på samma bild. Till slut efter några år fick jag även sparat ihop tillräckligt för att ha en fisheye jag med.

Idag, år 2014 har jag en liten manick som jag sätter på min mobiltelefon och vips så har jag ett skapligt fisheye till telefonen. Teknikens vägar är outgrundliga, tack alla snillen som jobbar med sådant här till oss gubbar som fortfarande älskar att leka.
pappa B

Inga kommentarer: