fredag 20 maj 2016

Långa rädisor till Bernt!

 
Rädisorna är långa i år. I alla fall här nere i Spanien. Goda som skam med lite havssalt och smör, Bättre än godis och nyttigare. Min kamrat Jonnys fru, Git hon odlar som den värsta proffs. Hon får till det också och jag stjäl så mycket jag bara orkar. När inte det räcker så får jag frön och färdiggrodda plantor av henne så jag är nästan självförsörjande på en del grönsaker, kryddor och salladsblad. Hur bra kan man ha det?
 
 
Rosor av den stora modellen  växer i rabatten och de får nog vara kvar i alla fall tills min kvinna kommer ner. Hon skulle nog tycka om dem. Gillar egentligen inte taggiga växter men dessa är otroligt vackra och jag undrar vad de heter. De ändrar färg som en kameleont. Hon dyker upp snart, tillsammans med våra grannar hemma i vinterlandet. Skall bli väldigt roligt att få visa dem hur jag har det här nere i solen. Dagarna blir varmare och varmare här nere och på nätterna sjunker temperaturen numera sällan under 20+. Kinesbutikerna laddar upp med olika storlekar på fläktar som har en strykande åtgång här nere. Trädgårdsmöbler håller dubbla priserna gentemot där hemma. Här behöver man aldrig rea ut några för det är ju sommar nästan året runt.
Idag är en vilodag, känns lite malplacerat då jag fungerar som en Duracell kanin i övrigt. Vill alltid ha något för mig. Skall bjuda på lite kyckling och sallad till Jonny och Git om en kvart så det är väl bäst att jag nackar och flår kycklingen innan de kommer. Ha det så fint mina vänner ;)
 
"En fattig saknar mycket, en girig allt." 

 

Inga kommentarer: