fredag 25 juli 2008

Avgaser och valpar på gatan


Året var 1997 då jag och min kvinna tillsammans med goda vänner, tillika trollens gudfar och gudmor besökte Grekland. Målet för semestern var den lilla ön Poros och den sista dagen lade vi i Athen. Den dagen var det som att sitta fasttejpad i ett avgasrör. Att alla gamla lämningar från historien fortfarande står upp är ett under. Här kan man verkligen snacka om miljöproblem. Förvisso hade det mytomspunna templet högt på sin kulle belagts med byggnadsställningar vid vårt besök (även det en unik bild, turismässigt sett) och om det var PEAB, Skanska eller Olssons bygg i Bromölla som stod för reparationerna förtäljer icke sagan.
Hur som hels så var det med bistra ansiktsytrcyk och stända fönster som vi tillbringade sista natten i grekland. En annan nästan lika upphetsande situation som trafiken var sättet att sälja hundar. Eftersom pappa B är en myckt stor hundälskare så gick jag naturligtvis i taket när jag såg att kompostnätsburar utanför den ena efter den andra affären. I dessa burar låg halft utsvultna valpar av varierande ras och storlekar. Det gick att pruta och några papper eller registreringsbevis gick inte att få i de affärer där jag spelade spekulant.
Så här såg det ut! Mitt ute på trottoaren utanför affären var sådana här burar utplacerade. Det här hade varit något för de svenska djurrättsaktivisterna att sätta tänderna i. För att inte tala om alla SKK:s representanter, som jobbar för att våra fyrbenta vänner skall få ett drägligt liv.
Nu skall pappa B fortsätta med flytten för att sedan själv förflytta sig till villavagnen och den väntande familjen. Blir förmodligen tvungen att hoppa i böljan den blå i morgon trots flertalet föreläsningar om vilken badkruka pappa B är. Detta hjälper nog föga har jag en aning om. Nåväl, ha det så fint och vem vet, jag kanske dyker upp under nästa vecka någon dag.

PS: Appropå vi fyra, vi var fem. "Skogarnas Konung" låg ju i kvinnans mage och hade börjat sparka så smått.
pappa B

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha en riktigt skön semester så hörs vi, pigga och utvilade i september.

/Anders

Anonym sa...

Semester?! Ska man behöva vänta en hel månad på nästa blogg? Hur ska detta gå!

Pappa B sa...

Mina vänner i förskingringen, jag tänker bara ligga i en solstol och fisa.....
Sen återvänder jag, brun som en pepparkaka, pank som en lus men med mitt goda humör på topp.
Til lj, den goda Gäseneosten finns att köpa i Högtorgshallen! Må väl