torsdag 24 juli 2008

Kräftor kräva starka drycker....

..det är en vedertagen sanning. Kräftskivan blir mycket roligare också om det finns klara droppar i snapsglaset. Men...vad mången förbiser är en vällagrad ost, förvisso har jag som är född i övre norrlands inland och fjälltrakter en obesvarad kärlek till Västrbottensost. Nu är det så mina damer och herrar, att jag har under några dagar filmat -Från gräs till ost- och då upptäckte jag att det lilla svenska mejeriet Gäsene producerar en ost som mycket väl står sig i konkurrensen med osten från Västerbotten. Kanske inte fullt så torr och vass, men med ett bra sting och sälta som vid årets kräftkalas kommer att finnas på mitt bord. Grattis Marcus och mejeristerna uppe i Gäsene, ni får full pott för den i 2-år lagrade kräftosten. Som de flesta av er vet så är jag från födseln en riktigt gottegris, det gäller allt, vin, kvinnor och mat. Sjunger gör jag bara när jag vill att någon skall gå hem från festen.
...så här ser Gäseneosts Kräftost ut. Ni skall inte tro att jag skar upp någon stor bit för att visa er här på bloggen. Nej då, jag skar mig några tunna skivor och mumsade i mig direkt när jag kom hem. God är den och det vore roligt att höra t.ex Leif Mannerströms omdöme om den här varianten av lagrad ost, passandes till våra höstprimörer, kräftorna?
pappa B

2 kommentarer:

LJ Media sa...

Vet du var jag kan hitta den osten i 08-området?

Pappa B sa...

Hejsan lj
JAg skall undersöka detta och återkomma under morgondagen.
pöappa B