måndag 15 september 2008

Två kungar och en landshövding


Kungen av Pakkoselet!
Ja så såg han ut, Pakko-Magnus. En enstöring med revolvern under kudden och "svartboka" under en lucka i köksgolvet. Han jagade tillsammans med min pappa och hans vänner - året runt. Ensam lämnade han även jordelivet. Mer eller mindre tvångsförflyttad till vårdhemmet i Jokkmokk. Sjöman en gång i tiden, skottskadad i Rio de Janeiro, där kulan gick in i midjan och ut i ena axeln. Bråk vid ett kortspel utlöste skottet. Han tyckte om när jag spelade dragspel och försökte stappla runt i någonting som han kallade tango. Det gjorde han även när jag spelade "Drömmen om Elin".Vi spelade tre-korts-mas många gånger och han grät som ett barn när min pappa gick bort. Den dagen blev han ännu mer ensam.

Kungen av Sverige och Gunnar von Südow.
När vår nykrönte kung Carl-Gustav gjorde sin Eriksgata i Västergötland hakade jag på. Med kamera, snabb bil och tillstånd att överskrida hastighetsbestämmelserna följde jag honom i hälarna. Här ledsagas den lille grabben av landshövdingen Gunnar von Südow uppe i Vänersborg. Landshövdingen var en reko karl, vi blev bror och du under mina år på ELA i Vänersborg. Detta till mångas förtret, inte minst de då ålderstigna journalisterna på ovan nämnda tidning.
Nu sover hela styrkan gott och jag skall försöka hasa mig in i bingen jag med. Sov så gott ni med. Vi syns i morgon
pappa B

Inga kommentarer: