onsdag 28 januari 2009

Varma scones och paprikamarmelad till lördagens frukost?


Ja, kan det vara nåt, tro?
Under en av mina många reportageresor så hamnade jag nere i skåne( reser väldigt mycket inom landet också) Där träffade jag en tant, vars namn var Britta. Vi pratade mat väldigt länge och hon bjöd på paprikamarmelad. Detta var en nyhet för pappa B och en mycket positiv sådan så jag frågade snällt om receptet. Marmeladen var gnistrande röd och smaken helt fantastisk. Ni får receptet här och jag hoppas att ni tillverkar en sats omedelbart. Vill även ha kommentarerna så småningom. Detta är inte alls så svårt, tar lite tid med alla omkok, men man behöver ju inte stå vid spisen hela tiden.

Detta behöver du:
4-5 stycken röda paprikor (ca 750 g) Har aldrig testar gula eller gröna paprikor, men de går säkert lika bra.
1 liter strösocker
1 dl äppelcidervinäger
1 dl färskpressad citronsaft
1 flaska Certo (konserveringstjosan)
Glatt humör och ett glas vitt eller två, att skölja strupen med.
Så här gör du:
Du kärnar ur paprikan och finhackar den. Blanda socker, vinäger och paprika, lägg detta i en rejäl gryta och gör ett uppkok. Rör om noga tills sockret har smält.
Låt marmeladen stå en timme i rumstemperatur.
Efter en timme häller du i citronsaften och gör ett nytt uppkok, låt det puttra rejält i fem minuter. Häll därefter i Certoflaskan (inte flaskan men innehållet) och friska på kokningen under 2 minuter.
Ha små fina varma burkar beredda och fyll dem med marmelad. Lägg en handduk över och låt vila tills nästa dag. På med rena (kokta) lock och ställt svalt. Kan du låta bli att provsmaka är du inte riktigt klok!

Helt fantastiskt på nygräddade scones på lördagsmorgonen.
Lycka till, jag vet att ni blir positivt överraskad ni som vågar koka marmeladen.
pappa B

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag gjorde grön tomatmarmelad en gång. det blev supergott. jag ska absolut testa paprikamarmeladen. tror faktiskt att röda och gula blir bäst. grön paprika är inte speciellt god.

Baronessan sa...

Vilket fantastiskt recept! Särskilt det där med ett glas vitt att skölja strupen med. Så tycker jag att det borde stå i alla recept :)
Skickar nog receptet vidare till min svärson som är världsbäst på att sylta och safta!! En riktig svärmorsdröm faktiskt.

Anonym sa...

låter fantastiskt gott..
är ingen svärmorsdröm :) HG

stella sweden sa...

....varför har du en bild på grööööna papprikurr?

;)

Peace in mind sa...

Nu blev jag väldigt sugen på att koka marmelad...får se om suget finns kvar i morgon....

Kram

Anonym sa...

Sluta gnälla snälla stella! Jag har visst röda och gula paprikor också men tiden det tar att hitta dem bland 1.000.000 negativ, diabilder, CD-skivor och hårddiskar, det har jag inte.

Fredsduvan kokar marmelad och därmed basta.

Anonym sa...

! liter socker...
inget för en LCHF-are som mig int.
Nee då it jag dom som dom är Paprikorna.
Kram kusin B.