måndag 9 mars 2009

Första dagen med gänget... mot Berlevåg.

10.00 glider MS Midnatsol in vid kajen i Kirkenes. Där står pappa B med blålila näsa i den bistra vintermorgonen och fångar upp henne. När man släpper ut passagerarna så verkar det som om halva befolkningen i Kirkenes varit på ferie för mängden av avstigande verkade aldrig ta slut.
Någa av de avstigande skulle ut på en av de många utflykter som Hurtigruten ordnar med när man ligger vid kaj en längre tid. Jag masade mig ombord med samtliga tekniska väskor och ett vingligt stativ. Exakt klockan 12.45 förkunnade damen i högtalaren att besökarna skulle lämna fartyget och hälsade alla nya passagerare välkommen ombord. Kaptenen tutade (heter det så på ett fartyg)? Skit samma, visslan brölade och Kirkenes försvann sakta akteröver. Ljuset på den nordnorska himlen började blandas med sol och över de snöklädda topparna steg en vidunderlig ljusramp upp. Redan här fick man en aning om att dagen skulle bli vacker. En sanning som skulle komma att hålla i sig under hela resan ner till Bergen. Checkade in, kopplade bankkortet till hytt korten och kände mig verkligen välkommen. Söta jänter gör alltid livet lättare. det tycker i alla fall jag. Sex dagar ombord väntade och pappa B gick ner i matsalen för att intaga dagens lunch Maten ja, En personal som är trevlig i ytterkant, mat som kan få även den värsta läckergom att stöna av förnöjelse gör denna resa till en ännu större upplevelse än att bara förundras och hänföras av den utsikt som ständigt flyter förbi dina hornhinnor och kamerans objektiv. Givetvis bjöds man på kungskrabba, havskräftor, färska räkor och välfyllda krabbklor och musslor. Detta plus mycket annat smått och gott anpassat till både vi köttätande varelser och de mänskliga getterna som bara lever på gräs och rötter fanns på buffén.

Säkerhetsgenomgång av lika trevlig maskinpersonal och så var det dags för rundtur ombord. Jag hade hytt 687, på däck 6 (verkligt passande för en lönnfet gubbe från lapplands inland och fjälltrakter)Tog mig raskt upp på däck 9 för att beskåda bubbelpoolen, gymmet och bastun. Allt under kontroll och som vakt framför poolavdelningen stod snömannen och hans fru. dessa försvann så småningom ju närmare Bergen vi kom.
Måste nu ägna mig åt nyttigt arbete både liggande och nytt men återkommer när solen gått ner med mer Hurtigruten. Ladda upp med pilsner och blomkålsoppa och häng med vet´ja
pappa B

PS: Ni skall veta att det känns väldigt bra att vara på banan igen. Och tack än en gång för att ni så troget hängt med alla de dagar bloggen legat i träda.

5 kommentarer:

Anonym sa...

wa aleikom salam, pappa B!
Välkommen tillbaka!:)
Vi bakar kakor här hemma så att det står härliga till! Jag återkommer med bildbevis;)

Baronessan sa...

Jag gratulerar dig till att solen följde med dig på resan. Jag undrade just vart den tagit vägen. Men visst är det en fantastisk resa. Ska följa varje ord du skriver. Jag åkte ju inte hela vägen och missade den övre delen. Det får bli den resan en annan gång. Men då får det inte vara så attans kallt som det ser ut att vara på bilden.
Vilket underbart skaldjursbord. Nu blev jag hungrig. På återhörning...

Fanta sa...

Tack så mycket du sveriges gladaste man..du är välkommen när du vill..trodde inte min blogg va nåt att ha haha. Mycket gott i din blogg och jag som ska börja banta idag och allt *s* Ha det gött!

Peace in mind sa...

Klart man hänger med...och dregglar över alla skaldjur...

Anonym sa...

Ja ni tjejer, ni skulle bara ha sett. detta var bara en liten del av allt det goda.