måndag 16 mars 2009


Gumman satt där på bron mellan Brunsparken och Nordstan. Hon blåste entonigt i en benvit blockflöjt av plast. Inlindad i en filt, med vantar på händerna och en liten ask vid sidan om sig där det låg några enkronor och 50-öringar. Det kom ingen melodi ur blockflöjten, inga sådana där drillar som de flesta försöker sig på när man får prova. Nej....bara en enda lång ton, rakt ut. Inte många ragerade, även vi svenskar börjar bli vana vid den här bilden. Vem är hon?
Jag brukar aldrig slänga pengar i någon annans hatt, men av någon anledning tyckte jag verkligen synd om gumman och tömde vänsterfickan på "grus". Det blev 14.50 som jag böjde mig ner och lade i hennes lilla ask. Hon reagerade inte. Inte ens den entoniga tonen ändrade läge....Jag tänkte att hon kunde ju i alla fall få sig en ostburgare inne hos grannen.
pappa B
Skicka en kommentar