onsdag 11 mars 2009

Vi flyter sakta söderut...

Idag öppnar jag med en bild på ett platt fjäll. Visste när jag skrev detta igår att det skulle komma reaktioner. Det gjorde det, på mail dessutom. Där frågade man hur ett platt fjäll såg ut? Varsågod!

Spara nu den här bilden, så kan ni ta er en titt lite då och då. Som sagt var. I glatt sällskap med kungen av Arboga och AGA-teknikern och deras mycket trevliga fruar gled vi sakteliga söderut, mot Tromsö.
Vi passerade den beryktade bron i hamnen i Tromsö, hade tyst glidit förbi Ishavskatedralen, en av världens mest fotograferade kyrkor och sett det lilla huset högst upp på det mäktiga fjäll som vaktar staden i öster. ..trodde ni att jag skulle missa den? Nej då mitt religiösa intresse vaknar till liv lite då och då, fast inte under någon längre tidsperiod. Mitt altare har jag djupt inne i skogen. Utan dopfund, sakristia eller dyra silver kandelabrar. Vacker är kyrkan hur som helst och väl värd att fotografera. Har naturligtvis bilder inifrån också efter några bilresor upp till fjällen i Norge.
Tromsö fick några timmar av vandrande och fotograferande turister innan MS Midnatsol lämnade kajen och färden gick vidare mot Harsta, Sortland och Rörvik. Måste ge en extra eloge till den mycket duktiga, roliga, serviceinriktade personalen på Hurtigrutens båtar. Både här på MS Midnatsol och på MS Finnmarken som jag åkte med förra vändan så är de en bidragande orsak till trivseln ombord. Kolla bara in lilla Lori, en av städerskorna på vårt däck. Skulle tjuvplåta henne när hon kom gående i hyttgången. Då...plötsligt sprättade hon till och for till väders. Trots ett 40-tal år med snabba sportbilder var jag helt oförberedd. Suddig bild men skit samma, den är så spontan och hoppet gick rakt in i mitt hjärta så jag vill gärna visa den för er. Hopp och lek lilla Lori! .
Utflykt i Harsta med besök i Norges nordligaste belägna stenkyrka, muséum och en otroligt vacker busstur. Upp och ner mellan fjäll och fjordar, ny liten färja (kaffe och läfsa bjöds det på ombord) och så fortsatt färd ner till Sortland där vi inväntade vårt fartyg. På kvällen när vi lade till vid Svolvaer (Lofoten) så åkte jag med på en tur till vikingarnas långhus och upplevde några timmar "turistspektakel". Att vikingarna hade stora skallar vittnar den här bilden om. Plupp, sa det när hjälmen åkte ner över både öron och hår på den här unga tyskan. Trummor och mässande runt öppen eld, förkunnade att vi fick stoppa i oss lamm, morötter och surkål med morakniv och sked? Inte någon hårrresande tillställning, men dirket anpassad till pensionärer från Tyskland, England och Sydeuropa. De trivdes ochverkade uppskatta festen. Nästa dag avverkades Bodö och den vackra vägen ner till Rörvik. Då fällde pappa B ihop sina ögonlock efter en rejäl slurk av wirren som inklöptes till specialpris och räckte längre än väntat.
Måhända man dyker upp senare under dagen.
pappa B

4 kommentarer:

Baronessan sa...

Det är så härligt att få vara med på denna resa. Vilken kul tjej! Såna skulle det finnas fler av. Mitt drömscenario: jag tar upp kameran på apoteket och alla släpper det dom har för händerna, reser sig upp, tar ett litet skutt, håller om varandra och ler rakt in i kameran :)

Anonym sa...

Haha, gud vilken rolig bild på Tyskan i vikingahjälmen!
Ganska shysst bild på städerkan också!:D

Anonym sa...

Klart det finns platta fjäll... dom brukar ligga på golvet när jag torrborstat mej efter för mycket sol och för lite vett att smörja sej med...

Anonym sa...

Hej papsen,Hur är det?Har försökt att ringa dig i ett par dagar.Du kan väl höra av dig.Hälsa familjen.Kram Jennie.