onsdag 25 mars 2009

Ytterligare svar på befogenheterna och nu är man fri som en fågel...

Här kommer Thaiairs svar på mina frågor om vilka befogenheter kaptenen ombord på ett flygplan råkar ut för en hotfull passagereare. Ni kan läsa mina frågor på inlägget "SAS svarade blixtsnabbt". Så här svarade Thaiairs representant;

1.Kaptenen har yttersta ansvaret ombord och vid ett hotfullt läge också är den som beslutar vilka åtgärder som vidtas. Besättningen är utbildad att ta hand om oroliga och bråkiga passagerare och skall i första hand göra det. Vi har säkerhetsregler som besättningen måste följa ombord men det är vår intern information av säkerhets skäl. Man anvånder handbojor av gummi vid ett kritiskt läge, inte våld.

2 Man får ingripa vid en stressfull situation men inte använda våld. Det är luftfartsmyndigheter i respektive land som beslutar på följderna inte flygbolaget.

3 Man följer i regel de internationella rekommendationerna som finns inom flygbranschen.

Lät lite mer fjantigt om man nu skulle råka ut för en riktig vettvilling som försöker ta sig ut eller hotar både besättning och passagerare. Hur tusan skall man få på en galen person ett par gummihandbojor om man inte får ta till våld? Njaää det här låter faktiskt lite fjantigt i mina öron.
Fast vem vet, de thailändska människorna är väldigt snälla och diplomatiska så de kanske kan prata sig ur situationen. Inget vore ju bättre. Jobbar från och med den 1 april som frilans och kan med andra ord i framtiden arbeta för vem jag vill igen. Det blir som tidigare med andra ord - världen öppnar sig - och de lokala tidningarna blir tunnare och tunnare. Skrev frilansavtal idag och kan nu ställa mig på ett ben ute på balkongen och gala mot skyn....
Fladdrar in hit lite senare...
pappa B

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha jaaa men nudlar e jätte enkelt o fixa o så e d ju så himla gott oxå.
Ska jag va helt ärlig så har jag nog varit inne en sväng på din blogg för ett bra tag sen,kan inte komma på hur jag hittade dig dock.
Kul att du lämnade en kommentar.

Turkiet blir d inte så mycket med framöver men tackar för dom snälla lyckönskningarna.

Ha en fin kväll.

Anonym sa...

Alla vackra damer tittar till pappa B, konstigt eller hur? *s*