torsdag 30 april 2009

18 hål som känns redan idag..

Här sitter gubben, med samma boll som vid första utslaget. Tänk er själva, inte ett enda slag på golfbanan i fjol. Nu var det premiär och det gick faktiskt över förväntan. Inga plask bland karparna i dammarna, inget letande utanför fairway. Men nu hör till saken att den här lilla mycket fina banan är nog en av landets absolut bästa korthålsbanor med greener och fairqay i toppklass. Så här skulle alla Pay & Play banor se ut. Ni som aldrig provspelat här och gillar att utöva markförbättringens ädla konst, åk hit, ni kommer att bli mer än nöjd, jag lovar. Blixtorp är helt suverän.

Inför dagens premiär hade det införskaffats två Wasa Sandvisch med kantarellsmak, två bananer och fyra sportdryck (eliten dricker sådan). Efter de tre första hålen var vi totalt slut. satte oss på bänken, klämde varsin sportdryck och delade på en sandvisch med kantarellsmak. Mr Barrington hade turen att få tag i bollarna som givk rakt, stight stod det på paketet. På min skulle det stå detta förödande ord men jag fick plötsligt ett paket där det stor long slice. Jag har aldrig kunnat slå varken rakt eller långt, men i dag då djävlar skulle ni se. På det 16 hålet hamnade jag en bit ute på fairway ca 20 meter från greenen och koppen. -Jag tar och klipper till med puttern sa jag till Mr Barrington. Gör det du, idag slår du ju långt sa han och gapskrattade...Jag klippte till och bollaskrället for raka vägen ner i koppen. -Ja, sa jag och stoppade elegant ner puttern i bagen. -Det är din tur sa jag och Mr Barringtons mun for igen med en smäll. -Jädrans vilket fint slag, sa han Du gjorde ju par!



Det här gubben spelar med två handicap. Dels det han har i golfsammanhang vilket är 5,2 och så är han stel i ena benet efter att ha blivit skjuten av en massmördare nere i Tyskland för en herrans massa år sedan. Enbart turen räddade livet på han och hans dåvarande fru. Gubbaskrället är seg som ett ålaskinn.Egentligen har han tre hcp, han kallas även för mannen utan sving. En liten snärt med handleden och bollen svävar iväg en bra bit över 175 meter, oftast spikrakt.
Vi har kamperat ihop några år och filmat lite runt i världen. Några av Sveriges bättre golfpro är alltid lika förundrad över hur han kan slå både långt och rakt utan sving! Nu strök en banan till med och förutom orken så började även den medtagna matsäcken att tryta. Vi kämpade vidare och när nio hål var avklarade så försvann de sista sportdryckerna.-Skall vi ta en runda till?
Vi började gapskaratta och menade att det var så lättspelat då det aldrig var några köer och så körde vi vidare. Mot hål nr 10.
Det finns några fina vattenhål och dessa brukar ha en ovanlig dragningskraft då det gäller pappa B:s bollar. Men inte idag. Månne detta bero på att jag som obotlig djurvän plötsligt upptäckte att en av dammarna var fulla av vackra guldfiskar och i den andra simmade stora feta karpar som nästan hoppade upp på land. Mr Barrington går sällan i vattnet. Han är egentligen urtråkig att spela med. Hans modell är att slå långt och rakt och så ner i koppen så fort som möjligt. Jag njuter av terrängen i fulla drag och tar gärna och ofta en tur in i skogen (om det finns sådan) för att kolla naturen och kanske springa på bollen som plötsligt bestämde sig för att dra till skogs. Dessvärre kom jag inte så långt utanför banan denna dag, men i morgon.... Så här fina karpar simmade omkring i en av dammarna. Träningsmässigt blev detta en bra dag, 14.375 steg fick jag ihop. Plocka upp. lägga ner. lyfta flagga, stoppa ner flagga, riktigt bra träningspass måste jag säga. Om jag kommer upp ur sängen så hörs vi en stund på förmiddagn innan det blir en golfrunda till.
pappa B

"Den som ger sig i lag med dårar, åldras snabbt"

4 kommentarer:

EP sa...

Jag har införskaffat mig en lysande flaxande msn gubbe.. tror du den funkar? Nä... och snart blir jag arg och slänger den i väggen istället.

Anonym sa...

Kanske kommer att testa den banan om jag är i krokarna någon gång!

Anonym sa...

Käre Bror!
Jag har ju haft den äran att en gång fått gå en golfrunda med dig,och jag vet att du har samma boll kvar efter 18 hål!
Det är ju svårt att slå bort en boll när man bara "knackar" iväg den en meter åt gången!
Hälsnigar från Hälsingeskogarna!
"Greven"

pappa B sa...

EP Flaxargubbe....kan det va nåt? *s*

Weirdo det skall du banne mig göra, en mycket fin liten lagom förmiddagsbana...

Greve Vilgot von Axelklaff. det glädjer mig oerhört att se att det fortfarande finns luft att andas där uppe i Hälssingeskogarna. Att inte grevens förskräckliga cigarr rökande ha förstört allt. JAg måste i ärligheten namn säga tt greven har rätt. Men min knarriga barndom lärde mig, liksom jantelagen att inte göra någonting bättre än vad adeln gjorde. Och med tanke på att den käre greven hela tiden höll i klubbbladet och slog med skaftet. Väl framme vid green sågs han liggandes på greenkanten och medels biljarfattning på klubban försökte få bollen ända fram till hålet. Jag kommer mycket väl ihåg att dessa nio hål tog 12 timmar att spela.