fredag 3 april 2009

Äntligen fredag!

Det skriker Hasse Andersson ut i Lokalradion (ett mycket bra program, faktiskt) och det är bara att höja huvudet och kolla almenackan - det är fredag idag! Dagen då det blir "fredagsmys" hos pappa B och hans glada familj. Då käkas det honungsmarinerade kamben, chips och det driks CocCola och Portello. (Kvinnan och jag dricker givetvis ett gott rödvin, från Australien, fattas bara). Detta med fredagsmys har existerat hos oss sedan "Skogarnas Konung" var fyra år. (han är 12 idag) Det har blivit en tradition, är omöjlig att bryta. Vi har försökt med kyckling på vinterkvällarna, räkor,skaldjur av olika slag på sommarkvällarna. -NEJ, DET SKALL VARA HONUNGSMARINERADE KAMBEN! För en enda gång skull är de två trollen enade. Bra så långt men visst tusan blir det ensidigt att gnaga i sig kletiga kamben varje förbannade fredagskväll. Nu hör till saken att jag har börjat slingra mig undan och skyller på att jag skall gå ner i vikt för att må bättre.
Mina små troll bryr sig mycket om sin slitne pappa och accepterar att jag ibland byter ut revbenen mot en smarrig räksallad. Det tar dom. Fast "Prinsessan" lägger sitt vackra huvud på sned och plirar med ögonen och säger, -Ta inte så myckert majonäs pappa lilla. (jäkla unge) Men ingenting annat. Fredagsmys är fredagsmys punkt och slut. Kvinnan kommer inte undan, hon gnager på i godan ro. Så lär det väl fortsätta till de flyttar hemifrån är jag rädd. Fruktar för dagen då ICA Maxi slutat grilla honungsmarinerade kamben, CocaCola frys ut och Portello, denna ungdommens bästa groggvirke försvinner från hyllorna. Hur skall då ferdagskvällarna genomföras hos pappa B & Co? Hemska tanke. Här grillas det i Istanbul. Lite mer kött på grillen och rök så du knappast såg grillmästaren. Dessvärre var det mest lamm och detta klarar inte pappa B av. Sög tillräckligt på vantarna som liten uppe i snödrivorna i Porjus. Nu är det dags att göra något nyttigt, en liten stund bara sen kommer jag igen....
pappa B

"När värdinnan är vacker är ölet alltid gott"

3 kommentarer:

Skatan sa...

Jag föll genast ner i nostalgins djupa brunn... jösses vilken liknelse... men .. jo...
Vi hade också fredagsmys när det begav sig..
Nu somnar Skatan om det blir för mycket mys (= vin) redan innan sängdags.

Tack för en fin nyupptäckt blogg, du Sveriges Gladaste... Hade nog inte besökt dig ... om inte... du..
Tiden ... den tiden tickar och jag har fullt upp med min ... redan långa blogroll...

Sara sa...

jadu,jag hoppas verkligen inte att jag blir som HON,men är väl sant.Vad mysigt med fredagsmys =))) ha en helt underbar fredag med mycket mys

Pappa B sa...

Skata din lilla bloggkraxare, jag spanar på dig med, varje dag jag är hemma...
Sara tag nu tag i detta med svärmor. Låt inte kärringen skita dig på näsan. Jag håller tummarna skall du veta. Och flera med mig.