tisdag 7 april 2009

Bruna bönor och inburade spårvagnsförare...

...det är livet i Göteborg just nu. Först tar vi alla vackra bruna bönor som vimsar omkring i staden. Sedan tar vi alla inburade spårvagnschaffisar och till slut Hammarkullen. Det är prefixet för Angered, denna underbara stadsdel dryga milen norr om Göteborg. Med "vitlöksexpressen tar det 20 minuter in till Centralen(mitt i stan) Är du semesteråkare så pröjsar du 20 kronor och fortsätter ända långt ut i skärgården, på samma biljett. Dricker du ölen snabbt, eller slaskar i dig glassen inom en timme, så kan du åka tillbaka in till stan, på samma biljett. Detta är oslagbart i hela världen!
Runt Angered växer det vitsippor, ni skall få se i slutet av veckan, jag tror att de dyker upp då. Vänta bara? Lärjeån, lika grumlig som en pisseränna på en offentlig toalett är fiskrik trots utseendet och storleken på ån. Mellan Angered och Centrum passerar du Storås (där tillverkas alla onyttiga men goda chips och ostbågar på Estrella, borde ha betalt för detta *s*)

Sedan blir det Hammarkullen. Festival, filmskapare, breakdansare i världsklass och Västra Götalands längsta rulltrappa (bara det är en turistattraktion för dem i norrland som aldrig sett en rulltrappa) sen stannar vi i Hjällbo (förhoppningsvis) med ett rätt så aktivt centrum där frukten dominerar och landets minsta Handelsbanks kontor finns (kan bero på att jag har konto där) Gamlestaden nästa där spåren delar på sig och man kan byta vagn om man plötsligt får för sig att åka till Kortedala (det får man aldrig) och så är man plötsligt framme vid centralstationen.
Resan är slut om inte kontrollanterna har stigit ombord och du missat att lösa och stämpla din biljett. Då grävs obönhörligen ett stort djupt hål i din semesterkassa. Rätt åt dig för man skall inte skita ner sig för en Mårbackadollar, eller hur?
pappa B

"Motgång gör en man vis men inte rik"

8 kommentarer:

Anonym sa...

Göteborg låter som ett trevligt ställe! ;p

Maigiz sa...

Göteborg är vackert, men visst finns det rulltrappor i Norrland.

Skatan sa...

Tänk... Jag var mycket i Göteborg som barn (hos mormor på Eklandagatan eller farmor på Furuplatsen) och vi gjorde utflykter... men Hammarkullen (en nyare förort misstänker jag) har jag inte besökt... Den är väl lika färgrik som Skärholmen eller någon annan invandrartät stadsdel i Stockholm..Nästa gång jag kommer till Göteborg ... skall jag faktiskt göra den där resan... men betala 40 spänn och ta det lugnt med glassen. God Morgon!

AnnelieH sa...

Hallå där, Göteborg vill jag nog besöka i sommar!

Jag har inte fått mina dikter recenserade. Har du varit inne och provläst? Om du har det, i så fall..vad tyckte du? (rodnar). jag är en glad amatör diktare bara..

Pappa B sa...

Pärlan i NZ..mycket trevlig stad, passar en norrlänning till tusen...

Maigiz..det gör det säkert men inte så låååånga som si huvudstaden och Gbg *s*

Skatan jag tycker du skall flaxa hit direkt...

AnnelieH jag tycker att du skall stoppa ner en bok i en påse och sända ett ex. till mig så skall du få se på gnistor...

Znogge sa...

Hamarkullen har jag missat vid mina besök! Oftast har jag inte kommit mer än till de centrala delarna men så blir det gärna vid snabba besök! Som turist ser man bara en liten del av staden och oftast inte den genuina biten...

AnnelieH sa...

Innebär det att du smygläst eller bara vill recencera, jag blir förvirrad och en förvirrad Annelie, är inge bra Annelie.

Maigiz sa...

Aha, du mein så ;)