fredag 3 april 2009

Isanbul staden som aldrig sover...

Hittade några korta videoklipp, som jag tagit med min lilla Panasonic TZ3, denna fantastiska lilla kamera. Min trogne följeslagare då Nikonutrustningen blir för klumpig att ha med sig.
Här kan ni kika lite på trafiken klockan 9 en fredags morgon mitt i centrala Istanbul. Så här pågick det sedan i stort sett hela dagen. På kvällen var det mindre familjer men ändå lika mycket folk. Istanbul är en fantastisk stad och har du chansen att åka dit så tag den. En puls som slår hårt, dygnet runt, men ändå inte förskräcker besökarna. Tiggare? Ja då, de finns lite här och var. Bondfångare? Ja det vore väl konstig annars. Turisterna kommer med fastspända magväskor så hårt att hela kaggen hänger ner mot marken, kameraväskan fastklistrad med remmen under armen. Det hela visar klart och tydligt "Jag är en lättlurad turist, kom och ta mina pengar". Det vore fantastiskt om det inte dök upp någon som ville visa dig vägen, förklara vart det bästa caféet ligger eller visa dig en äkta Rolex made in Taiwan. Ficktjuvar? Jajja men, överallt. Men mina damer och herrar det finns det här i Göteborg också. Åk till Istanbull och sedan till det fantastiska Alanya och mys.
pappa B

"Mörkret generar mig inte, sa tjuven"

2 kommentarer:

Kina sa...

Visst är Istanbul en härlig stad. Har varit där två gånger men den är ju så stor så man behöver besöka den flera gånger för att hinna se allt vilket man nog aldrig kan göra iofs om man inte bor där. Trevlig kväll!

Pappa B sa...

Helkt rätt Kina, skall man hinna se och uppleva allt i den stora millionstaden så lär man nog tusan bo där. men visst är det fint, alla historiska platser, nattlivet, människorna um...jag åker gärna dit igen.