måndag 13 april 2009

Kontakt med en av mina verkliga barndomsvänner...


Det var här. Under kraftstationen vid strankanten av de sel som bildades när man stängde av vattnet i skivborden, som vi gömde våra skatter. Det var här vi förberedde oss för det stora kriget.
Först fick jag ett mail sen skrällde Skypetelefonen så två pelargonier vissnade och föll döda ner under elementet. Det var "Bullis" vi kallade honom det för hans mamma och mormor Anna hade bageri och café hemma i byn. Vi var verkliga polare under vår uppväxt där uppe i Porjus. Åkte med Jean Lundqvist till Boden, Jokkmokk och Gällivare för att dansa. Jean ägde taxistationen i byn. Han var mycket snäll och hjälpte oss småkåta pojkar att färdas ut från lilla Porjus ut i stora världen. För en hundring körde han oss hit och dit och väntade snällt medan vi tog några halvfinskor på tuttarna i garderoben på Folkets hus i Koskuskullen eller något annat danspläjs där uppe i norr. Låg skaföttes och sov på parkbänkarna i Gällivare då vi missat brudarna. Gick hem från Jokkmokk, 4,7 mil i lågskor då vi missade Jean Lundavist. Skaffade oss hattar som vi vände bakochfram och snurrade våra långa halsdukar runt halsen med ena delen bakom ryggen. Precis som dagens bögnissar gör! Fast vi var inställda på flickor vi.
Pllade upp flipperspelet med tändsticksaskar så vi kunde spela riktigt länge. Augusta, tanten som skötte om serveringen kom på oss ibland och då tog det hus i helvete. Då åkte vi ut och vi såg hur gumman log i mjugg när vi fick stoppa svansarna mellan benen och utrymma caféet..
Vi har skattgömmor i den gamla älvfåran. Gömmor som vi inte kommer igåg var de låg (inte jag i varje fall). 9 mm k-pist patroner och några enkronor. Viktigt för två unga grabbar som bägge två var helt övertygade om att fienden kunde komma vilken dag som helst. Vi var förberedda. Vi var aldig svartsjuka på varandra utan delade broderligt både på den första fisljumma supen i baksätet på väg till Gällivare på dans. Sköljde ner spriten med en lika fisljummen Guldus. Äppledryck från Smedbergs Bryggeri i Gällivare. Vi delade på brudarna också. Sen fortsatte Bullis att plugga i Jokkmokk och jag vek av mot Paris. Militärtjänst, FN-tjänst och jag återvände inte till Porjus mer än någon sommar. Några dagar för att hälsa på min mamma och pappa. Bullis flyttade han med, skaffade familj (säker kille har samma kvinna kvar ännu) barn och blev en mycket stadgad familjefar. Jag vimsade omkring i världen och for fram som en vildkanin från Gottland. Det var då det. Idag mår Bullis inte så där 100. Han har drabbats av reumatisk värk och går på dundermedicin. Fast humöret har han kvar, det hörde jag tydligt. Skall försöka ta mig upp och hälsa på. Vi kanske kan ta oss en runda på stan och sova skaföttes igen. Den här gången på en bänk i Eskilstuna!
pappa B

"Nya vänner är som nya skor, man går bäst med de gamla"

5 kommentarer:

Äldsta sa...

*haha* alltid lika skoj att läsa om dina bravader...Du har hunnit mycket i ditt liv, farsan!
Funderar på att skicka ner bilderna jag har, ifall du vill ha dom, du är ju med på en del, kanske kan vara roligt för småsyskonen att kolla på?

Ha en bra vecka...

pappa B sa...

Det är klart att jag vill ha dem. Finns förmodligen inga neg. kvar. Du kan ju scanna in dem för egen del.
kram
Hälsa lillsnurran från morfar

Anonym sa...

Från han som var med..! Kul att läsa om våra gamla turnéer i Lappland. Jag förstår att du av vissa skäl utelämnat en del av sanningen om våra turer, men det borde ju vara preskeberat nu. Som den då vi sålde en 75:a renat till en alkis i Gällivare för 100:-..! Det var bara det att den innehöll 100% vatten. Vilken j..la soppa det kunde ha blivit. Ska försöka sätta mig ner och minnas lite att bidra med. Vi höres. Din vän "Bullis"...

pappa B sa...

Ha ha ha det var nog första steget in i affärsvärlden för vår del.
Givetvis har jag suddat ut en del då det fortfarnde finns de som kan ta illa upp om delar av sanningen skulle komma ut *s*
Hur som helst, roligt hade vi.
Kul att vi hittat varandra igen...

Anonym sa...

Tror att läsken från Smedbergs Bryggeri i Malmberget hette Gulddroppen. En Champis/Pommac liknande läsk fast lite sötare. Fast jag är ju bara 50 så det kanske var en annan, modernare dryck jag minns från uppväxtåren.