tisdag 14 april 2009

Gatukonst i Gdansk..imponerande sådan!


Han kom rullandes med den gula kärran. Packade lugnt och stilla upp sina silverfärgade attiraljer, gjorde iordning lådan han skulle stå på. Lite töjningar på armar och ben och sedan klev han upp. Rättade till sig på podiet och frös plötsligt fast. Där stod han timme ut och timme in. Vid något tillfälle vippade han till med svärdet för att få blodet att byta riktning. Då höll de kärringar och gubbar som just passerade förbi på att skita i byxorna. Visst trillade det ner ett par euro i kepsen som låg en bit ifrån honom, det kanske blev en panerad ostbit och ett glas vin när dagen var slut. Jag är jätteimpad av dessa levande statyer, vi brukar ha ett par stycken här i Göteborg också. Att de kan koncentrera sig så infernaliskt och bara stå blixtstilla utan att röra en min. Man ser ju knappast att de andas.
Prövade när ingen såg att ställa mig vid ett gathörn och bara stå stilla. Efter 6 sekunder kliade det i skallen och loppet var kört.....
pappa B

"Förståndet sitter i huvudet, inte i skägget"

6 kommentarer:

Skatan sa...

Och de... de levande statyerna... finns i Wien, i Salzburg... ja väldigt mycket neröver... och de är imponerande... alldeles fantastiska. När Jo-Jo var med oss i Wien härförleden... skulle vi hela tiden söka upp den eller den speciella statyn ... och bara stå där och beundra... och ge en slant. :-) Då fick vi en buuusvissling efter oss som tack...

IronGirl sa...

Godmorgon, har nästan precis kommit ur duschen. Ska iväg och handla och sen blir det att åka raka vägen till jobbet. Tråkigt.. jovisst.. jag längtar efter ett jobb jag kommer trivas med...

pappa B sa...

Morrn skatan. Jo de är roliga och imponerande att beskåda dessa killar och tjejer.

Järnbruden lycka till i dag fast jag är lite orlolig, du är ju sååå blyg*s*

Anonym sa...

Jag tycker de är skit tuffa dessa levande statyer...i Christchurch har de baskers festival varje sommar...olika gatu uppträdare från hela världen kommer hit...i år var det några levande statyer!

IronGirl sa...

Usch, inte alls på humör för att jobba idag. Går bara skit.. Inte fått en enda på två timmar. Nu får du hålla dina tummar för att jag ska få nån. Sen är jag ju sån så jag stör mig så fruktansvärt mycket på endel kollegor så det är inte sant...

Hörs ikväll när jag kommer HEM!

pappa B sa...

Weirdo det hade varit en upplevelse att smyga ner till NZ. Jag kanske kommer farande rätt som detär, men vet aldrig med den h'är gubben

Järnbruden, jag håller både tummarna och tårna för ett napp.