torsdag 16 april 2009

Saluhallen - måste bara besökas

Åker man till Budapest och missar den stora saluhallen, då skall man aldrig åka dit igen utan omedelbart ställa sig i någon vrå och skämmas. En helt fantastisk byggnad. Ser ut som en kombination av hangar, fabrik, järnvägsstation och utställningshall. Men här kryllar det av olika sorters mat, hemslöjd både broderier och läderarbeten. Minst ett par timmar skall man lägga här inne. Gå runt och mysa, titta på folket, och passa på att stoppa något i magen på andra våningen. Här fixade man snabbt till en schnitzel med smält ost, pommes och grönsallad + en öl. Kostnad 47 kronor omräknat i svenska pengar.
Det var mycket folk, men det blev aldrig någon trängsel och man kunde strossa runt och lukta, titta och känna på allt som fanns.
Speciellt stort intresse hade jag av alla kryddbodar och jag gick med uppspärrade ögon och rykande öron resten av veckan. Allt var färskt, till och med fisken. Här har man en hel bassäng med braxar som mer lever som sardiner. Kött och korvar av alla de slag fanns det också gott om. Glada försäljare bjöd på smakbitar, förhandlade med oss turister om priset och under tiden handlade hemmafruarna klart, betalade och gick med ett lurigt leende på läppen. Jag högg en vacker ung flicka i salamiståndet när hon betalt klart och frågade henne hur mycket korven skulle ha kostat. -Inte ett öre mer än 15 kronor sa hon och skrattade gott. Vi hade just prutat ner den till 32. Så kan det gå! Men skit samma den var stor och god och med våra mått mätt så var den billig ändå.
Som sagt ett besök i saluhallen är ett måste. Handla med er lite godsaker och ät på hotellrummet. Den ungerska maten håller mycket hög klass. Priserna är humana, dock ej över sig billiga men drickat däremot, det får du till rena sjöpriser. Ett glas Palinka den inhemska snapsen måst man också testa. Efter detta är det dags för ett riktigt termalbad. Det tar vi lite om i nästa inlägg. Spara nu det här lilla Baronessan, eller för säkerhets skull låt gubben ta hand om det så du inte städar bort det innan ni kommer iväg.
pappa B

"Det finns fler dumma köpare än säljare"

3 kommentarer:

stort och smått sa...

Jag har varit där och besökt den underbara saluhallen! Jag fyndade allt möjligt där! Vill dit igen!

Pappa B sa...

Ja visst är det fint. Då känner du igen dig på bilderna nu då? Va kul

Baronessan sa...

Jag ska absolut ta mig dit. Nu blev jag hungrig också. Jag är inte säker men jag anar att Gubbe har varit där förut eftersom han delar sina barn tilsammans med en kvinna fallen från Ungerska föräldrar. (Alltså icke jag). Men det var 100 år sedan så jag är inte säker. Han har säkert glömt det mesta ändå. Ska hur som helst jaga in honom hit så han får läsa så får vi se om an sett någon saluhall.