tisdag 14 april 2009

"Smaker från Hjällbo" spännande kokbok


Jag har ju den stora äran att bo mitt i getinboet. Hjällbo, Hammarkullen, Gårdsten, Lövgärdet, Rannebergen, och Angereds Centrum. Detta innebär att jag har tillgång till mat från världens alla hörn, musik från världens alla hörn och kan dansa med vackra kvinnor från världens alla länder. Vem av er har det egentligen?
Varje år firar Hammarkullen sin Karneval, en sjudundrandes fest, Angered har sitt Angereds Natta som under de senaste åren blivit rena natta (någonting verkligt radikalt måste till annars kan de lägga ner) och så Hjällbo som har sitt årliga kalas (blir bara bättre och bättre).
I år firar man sitt 30-års jubileum på torget. Samtidigt fyller Hjällbo Bostaden 10 år och då har man varit så full i sjutton att man tagit fram en speciell kokbok -Smaker från Hjällbo- där innevånare, matexperter, hemmafruar både svenska och invandrarkvinnor bjuder på deras specialitéer. En vacker bok som man kan inhandla för endast 60 kronor. Dessa pengar för kokboken går direkt till satsningen på en ny idrottspark där alla ungdommar oavsett vilken sport man föredrar skall få en plats att samlas på. Flera roliga avsnitt med grönsaksskola (Hjällbo är grönsakernas plats) Fiskhandlaren på torget finns med och en kryddavdelning. Allt packeterat med fina färgbilder och lite information om de länder respektive kockar kommer ifrån. Varsågod här får ni ett smakprov; Jag valde Donna Rosa Clericces mycket goda piroger. Donna kommer från Chile och därmed vet vi att det är sting i slutresultatet (om det inte är svenskanpassat vill säga) Verkar inte heller vara för komplicerat, tänker på de få manliga läsarna jag har.
10 stycker piroger och det här behöver ni :
Till degen
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 äggula
1,75 dl mjölk
3 msk matolja
1 uppvispat ägg till pensling.

Fyllningen; (Den kan givetvis varieras i det oändliga)
350 gr nötfärs
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 tsk chilipeppar eller 1 färsk chili
1 tsk paprikapulver
1 tsk oregano
1/2 tsk malen kummin eller kumminfrön
3 msk matolja
4 ägg
10 svarta oliver
20 st russin
salt
svartpeppar

Blanda alla torra ingredienser. Vispa mjölk, äggula och olja. Slå ihop detta med mjölblandningan och arbeta ihop detta till en slät deg. Tillsätt lite mer mjöl om degen känns klibbig.
Fyllningen:
Koka äggen hårt. Hacka och fräs löken i oljan tills den får fin färg. Tillsätt chili, kummin och paprikaoch fräs i ytterligare en minut. Tillsätt köttfärsen och låt den få färg. Pressa i vitlök och tillsätt oregano. Smaka av med salt och peppar. Den som vill ha lite mer "Stuns" lägger i mer chili och kummin.

Dela degen i 10 delar. Rulla varje del till en boll som kavlas ut till en cirkel, ca 10 cm i diameter. Skär äggen i klyftor.
Lägg en sked köttfärs och en äggklyfta, en oliv och ett par russin på varje degplatta. Pensla kanterna med mjölk eller vatten och vik över den ena kanten så att det blir en halvcirkel. Tryck till kanterna med en gaffel så det blir ett fint tandat mönser. Pensla med uppvispat ägg.

Sedan är det bara skjuts in i ugnen. 200 grader och grädda i ca 20 minuter. När pirogerna fått gyllenbrun färg är de klara! Smaskit värre.
Nu är det bara för Baronessan, Sally, fredsduvan, Woopsan, dotcom, pinglan, weiredo och resten av mina damer att sätta igång. Grabbarna kan även hoppa fram till spisen för att testa.
pappa B

"Koka inte förrän du fått en gryta"

4 kommentarer:

IronGirl sa...

Hej du puttinutt. Är du bra på att laga mat? IDag ska jag handla pizza. Gott va?

Storarvid sa...

Tackar för recepten. fasiken va snålvattnet börjar rinna, det låter gott, o jag gillar god mat o dryck och är en person som värdesätter sådant, det syns om inte annat på min mage ;-)

Jag blev lite full i skratt, nää det är inte det Lidhult du menar Lidhult i Ljungby kommun i Kronobergs län, Småland. där man bland annat utbildade stridpiloter. Det Lidhult jag menar är bara en gård, som ligger i Östergötland Ydre kommun...
Men, jag tror gården har någon anknytning till det Lidhult du menar...

Ina sa...

Kan man köpa den boken i handeln. Väldigt bra gjort av dem att pengarna går till att göra något bra til lfamiljer/ungdomar i området. *vink*

pappa B sa...

Katarina jag skall undersöka detta. Finns du i Gbg så kan du nog få tag på den i Hjällbo.