måndag 6 juli 2009

Tummen upp för Avis i Gällivare

Nu är klockan snart halv 6. Jag är pigg som en storspov i en sumpmark och tänker inte sluta ögonen mer denna morgon. Dundret tronar upp sig utanför fönstret och jag har redan tagit mig en liten promenad ner till Vassara älven för att drömma lite om vad som komma skall. Personalen nere på Avis biluthyrning nere i centrum var väldigt trevliga igår och det överenskomna priset hade inte ändrats sedan jag bokat det (som stugan här på campingen gjorde i går).
Porjus nästa! Skall bara först inhandla oss två nya kastspön och sedan svänga upp en kort tur på Dundret. Det kan ju vara skojigt för trollen att veta när den alpina cirkusen drar igång med världscuptävlingar från Dundret att man själv stått där och kikat ut över malmfälten håliga landskap, eller är det bara larvigt?
Lyckades efter lite mankemang få tag i två verkligt fina kastspön och lyckan är nu snart fulländad.. Vi fick för det första en uppgradering då det gällde bilen (en Passat Turbo kombi) vilket gjorde att vi faktiskt fick med oss hela packningen, igen! Resan mot min lilla hemby kunde börja på riktigt.
Porjusvägen (E45) var liga gropig och eländig som den alltid varit och är vi kom fram till sjön Hapsa var det dags för ”Prinsessan” att uppsöka lämplig buske. Vi passade även på att fika lite och sedan fortsatte färden.
Inkvartering i Porjus GK:s klubbstuga gjordes och nu hade vi både tak över huvudet, WC/dusch och kokmöjligheter, helt perfekt. Fiskekort inhandlades och grabben ett par trappor upp anser nog att jag slagit mig i huvudet. Upp på Porjusberget för att kolla utsikten, ner till kyrkogården för att hälsa på mamma och pappa (farmor och farfar) och sedan bar det iväg upp till Ritsem, på toppen av Vägen Västerut. Såg en skymt av midnattsolen innan vi kröp in i sovsäckarna inne i klubbstugan. I morgon skall vi fiska!
Pappa B

Inga kommentarer: