fredag 7 augusti 2009

13 fiskar och lyckan fullständig.....

Idag hade vi bestäm oss. Det skulle metas nere vid Feskekôrkan, i Vallgraven. Sagt och gjort. Vi packade ner mask, mäsk, extra rev, krok och bly, mackor med ost och salami och två drickor och klev på 9:ans spåvagn. Kvinnans nya kylväska har blivit vår nya metarväska från och med idag. Kommer det protester får vi införskaffa en ny till kvinnan.
Det var idag det hände! "Skogarnas Konung" fick sina två första "matabborrar", stora nog att steka och smörja kråset med. Själv fick jag bara ogräsfisk och pyttesmå abborrar som jag återbördade till Vallgravens kalla vatten. Tre rejäla mörtar (utan röda ögon, finns det?) eller det kanske var någon annan art som inte en norrlänning är bekant med? Att vi dessutom hade publik bakom ryggen det såg varken "Skogarnas Konung" eller jag. Plötsligt satt det även två kineser på stentrappan och rätt som det var så frågade killen om han fick provmeta. -Visst sa den artige unge arvtagaren och gav honom sitt metspö. - Keep going, sa han och räckte kinesen maskburken. -You have to put on a worm!
Lite tjatter , jag maskade på och de två kineserna stod där och illstirrade på reven (vi bottenmetade utan flöte) Det passade oss bra för vi han både käka upp mackorna och dricka upp en dricka innan de två turistande kineserna tröttnade och lämnade igen våra spön.
Storfångsten!
Plötsligt hoade "Skogarnas Konung" till. -Botten, pappa, hjälp mig! Jag kände på reven och den satt faktiskt fast, men inte helt stumt utan jag började försiktiga dra in reven. -Kolla här gubben min, du har fått en kamoflagefärgad regnrock på kroken, nytt PB (person bästa). Vi skrattade gott bägge två.

Hemma i Angered blev det stekt abborre för den lille storfiskaren. Han mumsade i sig sina fiskar med god aptit och jag han varken plocka fram smör eller koka potatis.
-Det tar vi nästa gång sa han. Kvinnan skrattade gott och "Prinsessan" stirrade storögt på fisken som fräste i pannan (hon gillar bara fiskpinnar, punkt och slut)-Det ser faktiskt gott ut sa hon och rynkade på sin lilla uppnäsa. "Skogarnas Konung" och jag tar semester i morgon. Han skall åka sparkcykel med sin kompis Åke och jag skall försöka hjälpa till lite här hemma.
I morgon blir det förmodligen lite grattis pappa när kvinnan kommer hem från jobbet. Tårta brukar det bjudas på och känner jag mina små troll rätt så kommer det även något paket smygandes. Vi får väl se, just nu så sover resten av styrkan sött och utanför fönstret firar ett gäng glada ungdommar någon annan i grannskapet. Sov så gott alla mina vänner och var rädda om er....
pappa B

5 kommentarer:

Äldsta sa...

G R A T T I S - P Å - F Ö D E L S E D A G...

K R A M
Äldsta med dotter

lurigopalia sa...

Grattis på födelsedagen..inget smakar som egenfångad fisk.Ni skulle behöva till mina hemtrakter säfsen. där finns sjöar med massor av gädda,abbore och sik. Och öring regnbåde och röding..har man tur kan man få se varg,björn och älg också..Och där finns det riktig skog..något för skogarnas konung..Lite norlandskänsla utan att behöva åka så långt..

Baronessan sa...

Härligt med en storfiskare i familjen. Men han får minsann fånga lite mer så det räcker till er allihop. Hoppas det blir en alldeles hejdundrande trevlig födelsedag. Kraaaam!

Unknown sa...

Vid mete i Porjus skulle Kineser ses som ytterst märkligt, kan du se Pangen, Fingal, Axel Öhman eller läraren Erik Käll meta med kineser, nej tänkte det. Du beskriver en otrolig relation med din son, var rädd om den. Hälsningar Järnberg

Pappa B sa...

Tack för alla grattis!
lurigopalia...vem vet, vi kanske dyker upp rätt som det är. Säfsen är en fin plats och där brukar de även bjuda på bävergäll som smakar bedrövligt *s*

Möjligtvis skulle Kalle sundqvist som var en hyvens gubbe ge sig i lag med fiskande kineser, Hjalmar Andersson likaså, han som gökat alla skogens djur utom herrmelinen som han bara han ta på musen. Fina gubbar i vår hemby lill Järnberg, eller hur.

Baronessan, lika lycklig varje gång jag ser blåblodiga spår bland kommentarerna