fredag 6 november 2009

Som friherre har man ju möjligheten att göra lite som man själv vill. Idag ville jag gå upp till Stentjärn och blöta lite drag. Regnet strilade och det var allmänt grått ute. Lyckligt lottad som man är så har jag lika nära till fiskevatten här i Angered som jag hade uppe i Porjus. Nu måste jag påpeka att mängden, storleken och platsen där fisken fångas var överlägsen hemma i Porjus. Skit samma, både "Skogarnas Konung" och jag är medlemmar i en mycket trevlig sportfiskeklubb -Rannebergens SFK- en klubb där det är en massa trevliga människor samlade. I anslutning till klubben så har man en egen sjö, Stora Mölnesjön, som man är fadder åt. Och en bit längre upp ligger Stentjärn där det faktiskt går att lura riktigt fina regnbågar om turen är med dig.Vacker natur och lätt att ta sig dit. En fördel som dessvärre ofta blir till en nackdel. Jag tänker då på alla "Naturentusiaster" som går till skogs 2 eller 3 söndagar om året. Fullpackade kassar, väskor och fjällryggsäckar. Revben, cassler, grillkorv, engångsgrillar och sexpack med Norrlands Guld. De njuter storartat av både Scans grillkorv och den vackra naturen. Den känslan och bilden tar de med sig hem. Kvar i skogen lämnar de resterna. Frigolitplattan där den uppätna casslern låg, tomma plastpåsar efter sin uppätna grillkorv, utbrända engångsgrillar och flera av dem är så dumma så de tror att det går att elda upp tomma öl- och konservburkar. Jag har aldrig fattat varför i hela friden man bär med sig ut en tungt packad ryggsäck och inte kan ta med sig det tomma lätta skräpet hem till soptunnan? Att inte dagens föräldrar präntar i detta i sina ungar, fattar jag inte heller.
Jag hade naturligtvis hoppas på att få med mig en regnbåge hem i plastpåsen. Utrustningen från Polarvargen lyser upp den grådaskiga dagen och jag växlar mellan eget tillverkat och målat STRIL drag, Droppen och en liten silverfärgad wobbler. Sjön ligger blank som en spegel och det enbda som hörs långt borta i fjärran är en bil som tutar. Om det är dött på land så är det ännu mer dött under vattenytan. Ja, jag vet att de simmar runt en hel del regnbågar, gäddor och abborrar där nere, men mina vackra drag och tappra försök att lura dem till hugg, de skiter de i. Jag masar mig hem och träffar kvinnen nere på ICA. Revben, honungsmarinerade, lite synd i form av chokladkex (till wirren) och helgen kan börja.
Äntligen fredag!
pappa B

Inga kommentarer: