måndag 14 december 2009

Stillheten har lagt sig över pappa B:s lilla lya...

Nu är det bara jag och den lilla dvärghamstern "Wiskey" vaken. Jag sitter här och råttan utan svans han springer i sitt hjul. Det skall hamstrar göra på nätterna. Med uppsvällda kinder av all mat han hamstrat under sin vakna tid håller han nu igång så det mest låter som en matberedare som håller på att balla ut.
Skit samma, det är en liten kompis i alla fall, som varken gnäller eller säger emot. Då och då lämnar han hjulet och sätter sig och kikar på mig genom gallret, inspärrad för resten av sitt liv utan att ha gjort någonting orätt. Han är född till att bli sällskapsdjur, sitta i en bur och bli matat, lyft och pussad, resten av sitt liv. Naturligtvis strider detta mot allt vad jag själv står för då det gäller djurhållning, men nu är det bara så här och det får jag faktiskt finna mig i, oavsett vad jag tycker.
Snart stundar julavslutning på fiskeklubben och på onsdag blir det glögg och pepparkakor i klubbstugan. "Skogarnas Konung" och jag skall givetvis gå dit en stund.
Har inte fått mycket gjort den här dagen och inte lär det bli mer gjort i morgon heller. Känner inte för att göra någonting. Motorn är lite sliten och nu går gubben faktiskt lite på reservbatterierna. Jag hoppas att man blir lite mer uppladdad nu när juletider nalkas. Fast jag undrar det.
Svägerskan dyker upp i morgon och det är alltid trevligt. Hon är en liten, snäll människa, som kämpar hårt med skola, familj och jobb. Hon sover över här då hon tentar i Göteborg. Borde lägga in en bild här men jag vet inte vad. Har antagligen för många att välja mellan. Slänger in en bild från den stora Saluhallen i Budapest, det kan passa bra så här före jul. Jag var ju där i december, mitt under luciahelgen för ett par år sedan. ..ett eldorado för korv- och köttälskaren. Billigt, gott och ett sjuhelsikes utbud. Provsmakade mig igenom en hel förmiddag innan jag valde ut tre riktigt vassa korvar för att ha till ölen på kvällarna på hotelrummet. Smaskens vill jag lova. Gå nu och lägg er så ni orkar upp i morgon.
pappa B

1 kommentar:

Britt sa...

Har också besökt den stora saluhallen i Budapest som var lika vacker på utsidan som på insidan. Alla dessa mosaiker på taken i Budapest var verkligen något att se. Själv kom jag hem med paprika, diverse korvar, och gåslever. Och ja jag vet att det är förjävligt att äta gåslever eftersom de övergöder dessa gäss för att de ska få extra feta levrar. Men nu har jag smakat och det var inget särskilt. Jag behöver aldrig mer köpa denna dyra delikatess och bidra till djurplågeri.