måndag 17 maj 2010

Heja NORGE!

Idag dansar hela den norska befolkningen och alla norrmän världen över. Det är ju den "Syttonde maj" Norges Nationaldag. Någonting som vi svenskar ALDRIG kommer att kunna plagiera. Vi tog bort en helgdag för att göra vår Nationaldag den 6 juni till en helgdag? Vilket annat land hade gjort så. Inte ett enda. Sen har vi detta med att fira dagen. Jodå, vi knäar runt med tofsar runt benen (Dalarna)tre gubbar över 70-år gnider på fårsträngarna, en kärring i fotsida bomullsklänning knäpper på en aukustisk gitarr och sittandes på en stol med slutna ögon sitter en gubbe och spelar dragspel. Svensk kultur som alla skall gilla (utom jag). Några sitter i bästa fall ute på balkongerna och smygsuper en stund om vädret tillåter. Några svenska flaggor vågar vi inte hissa upp,för då kommer grannem Mohammed Abdulla Ohlsson och skriker att vi är rassister och kastar utländska grönsaker på vår ytterdörr, rispar in kors i lacken på vår bil och tänder rökelser i brevinkastet. Nä vi små, grå svenskar skall egentligen skita i allt vad firande heter, vi kan inte den konsten, inte ens när vi själva fyller år. Istället får vi försöka hänga med på en kant då andra länder firar sina stora dagar. Själv har jag köpt en packe med utländska flaggor på en fartygskonkurs så jag kan hänga med lite var stans. I morgon skall jag fira den Somaliska soppans dag och då kommer jag att gå omkring och vifta med den Somaliska flaggan.Skall även skaffa ett radband på Kvibergs marknad nästa helg då jag fått min pension.
Jag sällar mig till kören och hurrar trefalt för våra grannar. Världens vackraste land med sina lusekoftor, fårsalami och urtrevliga människor + alla vackra norskor som bor lite var stans i världen. Här kommer en, lilla söta Linn. Förvisso ser hon lite sliten och misshandlad ut på den här bilden. Men så skulle det ju vara. Normalt är hon en kämpe flott jente som pappa B liker väldans mye. Så de så! ETT TREFALDIGT LEVE FÖR NORGE! hurra, hurra, hurra....
pappa B

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hurra, hurra, hurra för Norge idag.
Du skulle vara här idag du.
Flaggor, överallt. Många flaggor som inte vajar i vinden för det är vindstilla. Flaggorna viftades det med i 17 mai tåget här på Brandval.
Ska lägga ut en video under dagen.

Nu ska vi fika.
Kaffe med 17 mai kake, jordbær/jordgubbar och grädde. En konjak till kaffet. Sen blir det lite mat senare.

Grattis säger jag till dig med. Du får dagen till ära bli norsk.
Kramen Synnöve.

pappa B sa...

Jag lyfter på kepsen och känner mig som en riktig norrbagge... bäääärnt

PS: Be gubben ta en rejäl konjak för mig med och låt hela Norge få reda på att det finns en svensk med ett norskt hjärta i Göteborg

Anonym sa...

För många år sedan tågluffade jag med hela min familj, men bara i Norden, eftersom dagen är 17 maj så vill jag tala om att vi åkte tåg från Tromsö till Kristiansand, det absolut vackraste land jag besökt, helt otroligt !! Enda minuset var att Vinmonopolet strejkade de 14 dar vi var är. Men det fanns sport 60. För övrigt håller jag med föregående talare. Järnberg