måndag 17 maj 2010

Tur att man har mycket vackert att titta på...

..speciellt när vädrets makter inte bjuder på några större skönhetsupplevelser. Nåväl jag har ju min fantastiska kvinna, mina barn och några mer eller mindre fungerande växter i fönstren här hemma. De är vackra. Som tur är så har jag dessutom hundra tals mycket vackra flickor att vila ögonen på i mina arkiv. Här till exempel, en riktig vassing, frk Johansson på den tiden. Under mina år som fotograf så har jag till stora delar vigt mitt liv åt kvinnor, resor och det goa livet i synnerhet och fortsätter med detta i allämhet..Har tävlat internationellet under många år och de framgångar som gett resultat med eftersmak har alltid kommit på bilder av vackra damer, med eller utan kläder, unga eller mer ålderstigna.
Alluminiumfolie kan man ha stor nytta av ibland, speciellt vid fotografering av damer. De kan gömma sig bakom en bit eller linda in sig i en bit. Med andra ord ett bra material, inte bara då det gäller matlagning och förvaring. Detta är också en av mina favoritbrudar. Jag blir alltid lite förälskad i mina modeller, ja tag det nu stilla. Inte så att jag faller på knä och bedyrar dem min kärlek, inte heller hoppar jag på dem. Men..vi arbetar så tätt och nära inpå varandra så det blir en märklig kemi för att få till den där riktigt bra bilden. Är lite svårt att förklara så det låter vettigt. ...detta är stranden i Almuêcar, Spanien. Hit till den lilla provinsen utanför Granada spenderade jag och 9 journalistkamrater några dagar. Vi var nersända för att vi skulle göra en bok om området. Vi skulle skriva var sin artikel med bilder och den skulle sedan tryckas upp på svenska, enbart till den svenska turist- och resemarknaden. Det var den unge borgmästaren i Almunêcar som hade kommit med den idén (jag passade bland annat på att dansa Flamenco med hans vackra hustru). Hon överlevde, han med. Idag har man byggt in den lilla fiskebyn mellan stora lägenhetskomplex och hotell. På bilden ser ni klippan ute i havet som fiskarna hade som riktmärke när hav och vind var upprörda och inte nådiga. På morgonen (jag är alltid uppe tidigt) så kom de små fiskebåtarna iland med sin fångst och näten lades ut på stranden för att lagas och torka. Jag skall försöka hitta dessa bilder så ni får se deras arbete lite längre fram.
Efter den resan funderade jag mycket allvarligt på att köpa ett litet hus där nere och skita i Sverige och hela menageriet. Av detta blev tyvärr inget. Nu sitter jag här vid en dator, mitt i Angered och gnager på en morot. Så det kan bli! Gå och lägg er nu era nattugglor....
pappa B

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

God morgon.
Tycker den första tjejen påminner om Louis Hoffsten.

Du har ett helt hav av bilder att ta av. Måste vara kul.
Spanienbilden ser härlig ut.
Kunde gott tänka mig att vara där just nu.
Regn och 10 plus. Idag av alla dagar.
Men strunt i det.
Det blir flaggor, sång, fika och tåg i alla fall.
Klems på dig.

pappa B sa...

Just det! Ut och fira den "syttonde maj" den stora dagen i Norge. Heja Norge!!!