torsdag 27 maj 2010

Nu börjar det att brännas....

Just det. Elitloppet kommer närmare. Travfolkets stora fest på Solvalla. Egentligen borde jag satt mig på tåget och spenderat helgen bland alla travvänner runt ovalen på Solvalla. Fint främmande både från Italien, Frankrike, Tyskland, Canada och USA skall kämpa emot våra svenska havremopeder och det blir spännande att se vilka som är bäst trimmade inför uppgiften. Stora prispengar står på spel och Elitloppet räknas bland världens förnämsta travlopp och står högt i ranking hos de flesta toppkuskar och uppfödare världen över.
Blir det en svensk vinnar? Kan Torvald Palema med travkungen själv, Åke Svanstedt i kärran gå till final från sitt spår 1? Ganska lätt tror jag. Kommer storfavoriten, den mycket starke och snabbe Lucky Jim som rest ända från USA med sin drivne kusk, Andy Miller (7000 segrar i ryggsäcken)att sopa banan med sina konkurrenter? Jag tror inte det. Detta kommer inte att bero på hästen utan på kusken som inte är van att styra enligt den svenska taktiken. Jag tror att han sitter fastklkämd som trea i mål om han inte släpper på allt vad som finns från start för att vara säker på att inte fastna när upploppet kommer. Den tyske outsider vinnaren i Olympiatravet, Copper Beech från drömläget, spår 2 i första försöktet kommer att skrälla igen och i försök två så dyker plötsligt Iceman och Örjan Khilström upp och skräller från sitt taskiga ytterläge bakom bilen. Två luringar som jag absolut kommer att ha med på kupongen vid söndagens V75:a.

Men..vi har ju en V75:a på lördag också och den är inte heller att leka med. Vi spelare i det lilla men naggande goda spelbolaget, "Fölet" vi lämnar in dryga 700 rader och spanar upp mot stallbacken på Solvalla och djupt in i ögonen på fru Fortuna. Måtte det bli som vi har streckat, amen.
Nu skall jag ner på stan och svammla runt lite. Vi får väl se vad dagen har i korgen. Höres i eftermiddag. Ha det så fint tills dess.
Vem vinner Elitloppet Olle?
pappa B

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror faktiskt att Thorwald Palema och Svanstedt blir farliga än en gång, skall nog sätta en och annan guldpeng på dem. Givetvis blir jänkaren farlig men den som lever får se. Järnberg

pappa B sa...

Håller med dig Järnberg. Tror nog att amerikanaren håller stilen, men jag tror inte kusken grejar att sitta instängd mellan så pass bra hästar som de andra är. Lägger nog några loppor på Torvald Palema jag med och skrällen blir Iceman från taskigt läge i försöket. Bättre spår i finalen och han är stark som en grizzlybjörn. Har dessutom en säker kapten i kärran.