tisdag 18 maj 2010

Nu fick vi liv i greven, Järnberg!!

Naturligtvis kvicknade han till, den stelbente blåblodige med pipskägget fullt av elakheter. Jag visste att en bild på min lunch ALLTID sätter sprutt på det blåblodiga svallet. Och det är klart, äter man numera bara blodpudding och härsken lingonsylt på godset så blir man lätt förbannad då man ser att tjänstefolket numera har råd till bättre föda än herrskapet.
Att han varit rädd för skatt under hela sitt liv, det är ingen hemlighet för oss som tjänat dräng hos fanskapet, eller hur Järnberg, min vän. Han drog alltd dubbel skatt på våra utbetalningar för då trodde han att han själv blidkat skatteguden. Nåväl, må han sitta där uppe på sitt gods och morra. Kanske jag hälsar på honom till sommaren och retar upp honom ännu mer, vi får väl se.
Här kommer det en tuff kille som motvikt på alla vackra damer jag stoppat in här. Känns han igen. "Vilden" från den skånska steppen? Här värmer Ricky Bruch upp under en Finnkamp, kommer inte ihåg när (det kan säkert greven kommentera) Strilande regn på stadion och en för dagen väldigt glad och snäll Hr Bruch.
Nu skall jag ner till staden, ha det så väldigt bra alla som här inträden.
pappa B

PS: Jag håller på att färdigställa en filmsnutt där vi får se grevens förträffliga kunskaper i flugfiskets ädla konst. Den är värd att spara till eftervärden.

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Aj då, han är lite smårar den där greven. Smårar på norsk är inte det samma som rar på svenska alltså...

Ricky kommer man ihåg.
En stadig bit.

Ska sätta mig i kvällssolen en stund till.
Ha det gott på "byn".

Anonym sa...

Den filmsnutten skulle jag betala för att få se, ungefär som "Fiskis" som skjutit en älg och tagit en "rackare" eller tolv och skurit ur tungan från älgen, kom hem till oss och berättade att han skjutit en älg men minns ej var den låg, de du. Järnberg