tisdag 18 maj 2010

Nya Frölunda Torg lagomt, inte mer...

Idag hamnade jag ute i Västra Frölunda. En plats som aldrig tilltalat mig speciellt mycket, även om jag bodde där ett tag på 70-talet (första omgången i Göteborg)Nu har man satsat på en mastodont utbyggnad och man är snart färdig med etapp 1. Ser mäktigt ut på utsidan, men under tak är det inte något som får känslorna att svalla nämnvärt. Man har behållit lite av rymdstilen från den gamla delen, med mycket cirklar och öppna ytor vilket gör det luftigt och inbjudande, med mer är det inte, än så länge. Givetvis skulle jag vara en rediger grabb och promenera bort till tidningens kontor i det vackra vädret (18 plusgrader) och genade över en arbetsplats. Där tog plötsligt vägen slut och jag damp på huvudet i en djup grop. Fick tyngden (fortfarande rätt rejäl trots LCHF-metoden) rakt över högerfoten så nu linkar jag fram och det blir till att ta fram käppen jag fick i 40-års present. Den med flaskhållare och ringklocka på...Undan för hundan!
Här har man bygga den bostadel som skall ligga på den tidigare P-platsen. Hur många lägenheter det kommer att bli har jag ingen aning om och spelar roll, vi tänker inte flytta dit i alla fall. Tacka vet jag Nordost. Nu när solen börjar skina och värmen kommer blir det ännu mer likt ökenländerna. Tjosan, nu skall jag smörja in 43:an med Zon och lägga mig med foten i vädret. Höres kanske lite senare så jag får klaga lite mer.
pappa B

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Stor, större, störst. Vart ska de sluta. Finns det behov för alla dessa stora mastodontköpcentren?
Ja säkert. Folk vill spendera pengar, och det helst utan att behöva gå flera kilometer mellan butiker som ligger längst med en gata.
Så därför kommer det byggas flera och större köpcenter. Hela tiden.

Själv gillar jag bäst att gå och strosa mellan butiker på en gata. Ute. Även om det regnar, snöar blåser eller om solen skiner. Det blir en helt annan stämning. Men det finns snart inga butiker kvar längst med våra gator. Alla flyttar in i de stora fina köpcentren. För att de tror de får sälja mera varor. Det som sker är att hyran dubblas många gånger. Kunderna kommer inte som väntat för det finns MÅNGA fler butiker man kan välja mellan.
Så efter ett tag går den ena butiken efter den andra i konken. Ett mycket smart sätt att utarma möjligheten för oss konsumenter att välja.
Har ett exempel här i Kongsvinger. Gågata Syd.
Finns snart inga butiker kvar. Hyran är hög, de får inte välja att stänga tidigare en dag. Alla måste följa samma regler.Halva köpcentret är tomt. Har det inte varit för att vinmonopolet (vilket namn) ligger där så har hela centret fått slått igen. Då har en hel stadsdel blivit utan butiker.
Kongsvinger är uppdelat på två delar.
Glomma rinner mellan dom.
En effektiv gräns. Alla handlar på den ena sidan för där har vi ett stort köpcenter som heter Kongscentret.

Hoppas det hjälpte med zon salvan nu då förresten.
Tur det inte blev värre. Käppen med pling på funkar eller?

Nu ska jag ha kaffe så kanske jag blir mindre grinig.
Kramen på dig Pappa B.