söndag 22 augusti 2010

Naturens flitiga byggherrar....

Uppe i Vättlefjäll, som börjar bara en kilometer från huset där vi bor, är naturen mäktig på många sätt och vis. Här finns gammal skog, mossor och myrmarker, ett verkligt vackert sjösystem och så dessa ståtliga myrstackar. Idag var Ingvar, Elis ("Skogarnas Konung") och jag uppe vid båten. Nu sitter RK Elsa fast, den saken är klar. Jag skulle naturligtvis laga årtullen som jag försökt med under den närmaste vackan. Vad händer, jo jag glömmer hälften av grejerna hemma. Senil demens, dålig planering, kalla det vad tusan du vill. Nåväl, nu krävs det ett svetsaggregat om båten skall kunna lossas. Tappar jag nyckeln till låset är det kört. Vi gick efter sjön en bit och där ligger den fina mystacken på bilden här ovan. Ett ståtligt bygge skulle greven ha ordat.
Ingvar är mannen som fixat dagens förankring och vi lyfter på skinnkepsarna och bugar djupt mot marken för detta. Dessutom fick jag en hel påse med superpotatis, specialodlad ute på Orust samt färsk lök. Vilken kille!

Hemma hos kvinnan förklarade jag att årtullen fortfarande var sönder, jag hade glömt hälften. -Jasså, sa hon och tittade på mig med huvudet på sned. -Då går vi väl upp en vända till då, sen kan vi plocka blåbär på hemvägen. JAG HATAR ATT PLOCKA BLÅBÄR!
Lilla söta pappa B han kröp i dojorna igen plockade ihop det som glömdes bort tidigare och så bar det iväg igen. Nu är årtullen nästan fixad, blåbärspaj i morgon och jag lovar att inom 20 minuter så ligger jag och fiser i "upp och ner" bingen.
Sov tills ni vaknar
pappa B

Inga kommentarer: