lördag 25 september 2010

Trångt och trevligt på Mässan!

Depp och Pepp, ja inte är det Depp som författarinnan Christina Ahlström och hennes gubbe Christer representerar, den saken är klar. Jo Pepp i allra högsta grad. En uppmaning från Christina i hennes bok "Mitt liv - Mitt ansvar" är lite av den här gubbens motto; Börja skapa. Börja synlig-göra. Börja forma. Börja leva. Paret från Borås har gett ut två tänkvärda böcker som ger den där lilla kicken som så många behöver för att våga ta steget till det liv man förtjänar. Sitt eget liv och även barnens liv. I boken Pepp & Depp och den magiska tankeformeln hittar vi en vuxen barnbok eller tvärtom. En investering mina damer och herrar. Fundera inte, klicka in er på BeGreat så får ni veta mera.
Ett öronbedövande muller med både ljud och oljud fyller skallen med toner, takter, ord, musik, skratt och gnäll. Med en bra inspelningsutrustning skulle man kunna göra en konsert av allt ljud som rullar runt inne på mässan. Folket trivs, det både syns och känns. Stämningen är hög dedikationer skrivs . -Till kamraten Rolf från Sven, ja jag tackar jag. Om sanningen skall fram så skulle det ha stått till Sven från Sven på försättsbladet. Inte skall kamraten Rolf få boken med ett omslag som visar upp ett par nedhasade trosor och en lurvig mus. Innehållet, en samling sexuella noveller. Karlstackarn var bara generad och vågade inte se den unga damen, som stod i montern och signerade, i ögonen. Säkert undrade han om det var hon som var tjejen på omslaget.
Och tror ni inte att man släppt in en politisk figur bland alla kultur-Nissar? Jodå, folkpartisten Olle Schmidt viftade och for och pratade Europeisk ekonomi. Åhörarna ett tunnt gäng torra kostym-Nissar satt och skruvade på sig och önskade mest av allt att karl skulle sluta så de kunde smita hem och fira fredagsmys.
Det är roligt på Bok & Biblioteksmässan. Massor av pressfolk, författare från stora delar av världen, i år satsar man på Afrika och författare därifrån. Ett paradis för bokälskare, helt klart. Själv inhandlade jag en kurs i spanska och en i franska, trots att jag vet att jag aldrig tar mig tid till att lyssna, härma och lära mig en endaste fras. På franska kan jag säga -Min vän gråter, tack och adjö! På spanska kan jagsäga hej,tack och tjur. Inte mycket att komma med om man skall se allvarligt på språk kunskaperna.
Men trollen läser ju i skolan så de kanske har nytta av kurserna. En fin mini MP3 fick jag på köpet, det var nog en som drog! Två olivoljor (sänder en varm tanke till Leif Mannerström, mannen bakom produkterna)en spetsad med rostad vitlök (otroligt god) och en med apelsin och saffran (kvinnans favorit) och så en himmelsk lingon vinäger, som jag nästan förbrukade hela flaska av nu i kväll.
Ha det så mysigt och glöm inte bort att gå och lägga er.
pappa B

Inga kommentarer: