torsdag 7 oktober 2010

Fusk, ja givetvis men vad tusan....?

Iphone 4, Appar, filter, Lobo, Stera, Flach, Color Splach, 7,0 MFX, Retro....
Just name it! För en gubbe som mig, som började som fotograf när vår herre sprang om kring och letade efter sina polare på nattklubbarna i Nasaret, med halva livet i ett kolsvart rumm, blaskandes i kemikalier, pjattade, efterbelyste, dubbelkopierade och körde ryss-soppa ,het så man kunde koka ägg i den. Snabbfixade och våtkopierade i ett halvtaskigft badrum på ett hotell i Ryssland. Ja, då kom den digitala tekniken som en pånyttfödelse ionom jobbet. Många bakåtsträvare skakade på huvudet åt mig när jag 1990 för första gången skaffade en liten halvtaskig digitalkamera och en Mac med Photoshop. -Du är inte klok, sa de och ansåg mig vara tappad från en vagn. De grabbarna/tjejerna jobbar inte längre som fotografer, de han inte med när det digitala tåget rullade ut från perongen.
Sen kom så nästa steg. Jag blev nyligen med iPhone. Fick den av min förtjusande kvinna. -Jag vill att du hänger med gubben min, sa hon och den lilla manicken från Apple var min. Och vilken manick sedan. Förvisso är det en telefon i grund och botten men sen då....Den här bilden tog jag för en liten stund sedan ute på vår balkong. Ställde in en app som är försedd med flertalet olika filter. För en del fotografer som sysslar med utställningar, konstnärligt bildskapande är den lilla billiga ryska kameran Lobo en favorit. Den är det enklaste man kan få tag i och totalt rå. I min app finns det ett filter, som gör om bilden så att den ser ut att vara tagen med en sån kamera.
Lätt som en plätt. Nu skall jag gå in och ta en bild på min lilla prinsessa som är hemma på grund av ögoninflamation. Vänta bara.








Den här bilden är filtrerad för att se ut som om den är tagen med en polaroidkamera, tidigt 70-tal. Dessutom för dåligt utframkallad. Lite lagomt oskarp med svagt magentastick och 10 x 10 cm stor.
Helt djävla sjukt, men så otroligt roligt. Nu blir det snart en kollektion med höstbilder. En del tagna med min D2x och en del med min mobiltlefon, förlåt iPhone4
pappa B

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hänger man inte med får man springa bakom och det är ej det mest ultimata när man vill utvecklas, kör hårt. Järnberg

pappa B sa...

Tack för det. Du har hämtat dig från kalaset!