söndag 16 januari 2011

Ingen dans på bordet, även om katten är borta!

Kvinnan och sonen har åkt till småland för att hälsa på mormor och morfar innan vi lättar mot Egypten. Pappa B och dottern är hemmavid, slöandes i varsin soffa har vi halvlegat och glott på dumburken tills ögonen gick i kors. Hon somnade för ett par timmar sedan och jag stoppade om henne under en varm filt och lät henne ligga kvar.
Tidigare i dag var det sport på TV med längdåkning, skidskytte och handboll. Då passade jag på att göra iordning alla mina mormyskor och egentillverkade lyskrokar inför stundade bataljer med de stora abborrarna i sjöarna här omkring. Ett roligt pillejobb där nya tafsar och olika vikt på sänkerna skall få de små krokarna att ligga rätt i vattnet. Dubbelt så roligt när allt är klart och de ligger på plats i sina respektive askar. För att inte tala om när nappet kommer och de fina fiskarna sprattlande och stretande emot, kommer upp genom hålet och hamnar på isen. De ni, de är grejer det. Ni som fiskar håller säkert med. Ser att det kommit med en balansare i asken med. Nåväl den får ligga kvar utifall jag skulle behöva en lite snabbt.
Kanske om vädret är fint och andan faller på att jag ger mig ner till sikfisket nere i hamnen. Vem vet, och då är mormyskorna bra att ha...
Nu kryper jag ner i vår stora "upp och ner" (för er som inte vet, så är detta en säng där man både kan höja huvud och fotända. Kör man detta i botten så ligger man inklämd som en hamburgare på tvären) säng som är ännu större när ena halvan är tom. Natti, natti mina vänner och sov så gott.
pappa B

Inga kommentarer: