lördag 15 januari 2011

Min gamle danske vän...

Här sitter han iförd JR:s hatt vid hans skrivbord med Sue Ellens porträtt framför sig. Bilden på min gamle vän och vapenbroder Johan är tagen ute på Southfork i Dallas för en herrans massa år sedan. John och jag har kamperat ihop under en herrans massa år, vi har åkt runt i världen och både haft glada dagar och mindre glada dagar. Vi har gått vilse i Kyoto när vi envisades med att gå i från filmstaden. Vi har stressat norrländska journalistdamer i det numera stridshärjade Tunis och han har serverat öl och kalla drinkar på stenig playa i Almunecar, Spanien.
Nu är det ett tag sedan vi höjde en bägare tillsammans. John bor med go kvinna nere på steppen i Skåneland och det blir någon timme på TUR-mässorna varje år här i Göteborg. John är också fotograf, inte så aktiv som förr men han knegar på ibland i alla fall. Hans ben är trassliga, och inte kan han gå på händer så det blir inte nårga långa marcher i Österrike och Tyskland numera, men humöret har fortfarande den där gnistan som gjorde att alla i vår närhet trodde att vi var hund och katt. De visste inte bättre. Jo en del av våra kollegor hade ju saken klar, vi var och är verkligen goda vänner. Vi träffas på tok för sällan, jag saknar den skäggige gubben som blir heldansk när han får ett par pinnar innanför tröjan, då fattar man inte vad han säger. Halvdansk normalt, en rolig och god vän. Jag saknar våra äventyr runt om i världen men lever ju med massor av fina minnen som aldrig kommer att försvinna. Jag önskar att du också har sådana här fina vänner som jag har haft turen att få. Både män och kvinnor, höga och låga med stora varma hjärtan som rymmer massor av glädje, kärlek och djävlar anamma.
pappa B

Inga kommentarer: