fredag 14 januari 2011

Kalasdag på Surtesjön

Vindar från sydväst (bra fiskevind) och lågtryck på G. När vi kom fram till till sjön så såg den ut som en utpiad ost. Hål på hål i långa rader och både "Länsman" började fundera. Det började segt Länsman fick ett rejält hugg, men fisken vägrade följa med upp i hålet. Bara en litet stund senare var det min tur. Här var det inget napp utan ett sjutusandes hugg. Min vackra balanspirk och lekand stannade kvar i munnen på fisken och där satt jag och såg dum ut. Garanterat att det var en gädda som sågade av linan och knep min vackra lilla balanspirk. Skit också! Vi tog en lång promenad på sjöns högra sida, ner till vikar där vi aldrig testat tidigare. Efter lite fika gick "Länsman" tillbaka till vår första vik. -Det är där vi brukar få bäst, sa han och travade iväg över sjön. Jag flyttade mig lite längre in i den vik vi satt och böt till en gammal hederlig Bergmans vertikalare med en lyskrok på.
Han bara släppa ner så sög det till. Upp kom en mycket grann borre runt halvkilot, dagen var räddad. Satt kvar en stund och det small igen, den här gången var det en liten rackare som vll ha min maggot.

Gick tillbaka till första viken och "Länsman" Han såg betydligt gladare ut här än när han satt längst bort på sjön.- Titta sa han och hivade upp två v'äldigt fina borrar framför mig. Hans gamle fiskekompis Otto, hade ringt och beställt fyra fiuna abborrar, han fick tre + den lilla stackaren från oss så nu kan han inte reta oss för att vi inte levererar nästa gång vi möts.

En fiskare som vi sett tidigare ute på isen kom över till oss och berättade att igår hade det varit fisketävling, därför så många hål. -Vi var nog styvt 20 som fiskade och den som vann fick ihop över 4 kg, sa han.
Synd att inte lille August var med den här dagen, då de stora firrarna visade sig.
En fin fiskedag helt klart. Och grannarna kan släppa ut sina katter ign.
pappa B

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå broder...
Long time...no see, som spanjoren sa. Tänkte visa lite livstecken från mig. Har varit lite upptagen med att bygga en hemsida år sonen till hans nya företag, därav min onsynlighet här på bloggen.
Set att fisket fortlöper bra där hos er. Skaplig abborre du landat. Räcker väl till ett mål år en person i alla fall..?
Snart kan du väl dra av dig skoteroverallen och sätta på dig bermudasshortsen..? Men.. se upp för hajar där borta. Dom är betydligt stötte än firrarna i surtesjön..!
BULLIS

Plupps krypin sa...

Det verkar som om du hade en riktig höjdardag. Tjusigt!
Ha det.
Yvonne

Anonym sa...

Vackert Besse snygt jobbat , skoj att vara kompis med en storfiskare.

Sigge

pappa B sa...

Tack hela gänget, kul att höra ifrån dig Bullis och du "Sigge" storfiskarn är ju jag ha ha ha. Lilla danshäxan Knubbis jag tappade bort dig men jag vet att du finns där ute i Upplandsskogen och spanar på mig. kram

Suzan sa...

vacker vinterbild!

pappa B sa...

Tack Suzan!