torsdag 3 februari 2011

25 meter under havsytan, jätteläckert!

Håll med om att det är lyxigt att återvända till sitt rum efter en rätt sen frukost och upptäcka att allt är bäddad, städat och dessutom dekorerat med två vita svanar i fotändan av hyvelbänken?
Idag skulle det utflyktas. En ung man (fem skäggstrån på hakan, välbevarade som manlighetssymbol) hade inte svårt att övertala den gräddvita, kanske lite rosa, familjen om att en tur med U-båt, det skulle sitta fint. Tid bokades och idag skulle detta ske. Återigen en vinglig tur i minibuss ihopklämd mellan en fet svart mamsell som cyklade under hela resan vilket höll på att skava sönder min vänstra ficka på bomullsshortsen,(hon var vansinnigt åkrädd). På andra sidan satt en sur ryss och mässade. Resten av familjen hade smart nog krypit in längst bak så det fanns bara den här platsen kvar när det blev min tur. Skit samma, iväg for vi med ett ryck och en tryck på tutan för att försäkra oss att ingen stod i vägen.
Framme vid ett marint centrum äntrade vi en farkost som påminde om en förkrympt färja hos vägförvaltningen på Orust. Där filmades vi, fotograferades och gled fram över öppet hav i 25 minuter. Då plötsligt, sprack vattenytan upp och vad uppenbarade sig? Jo en riktig Yellow Submarin smög sakta upp till ytan. Helt fantastiskt! Vi dockade vid en pråm som skulle föreställa någon form av korallgrotta och blev anvisade ner i det magiska hålet, En efter en försvann vi ner i u-båtens innre. Där satt man två och två vid varsin glasglugg och när 44 turister med uppspärrade ögon och bultande hjärtan, slagit sig ner skruvades luckan fast, propellern började snurra och vi gav oss iväg ut i havet. Två dykare fanns med ståendes uppe på båten och de skulle locka fram fisk till våra gluggar och väntande kameror. 25 meter ner mot korallbotten bar det iväg och rätt som det var så vimlade det av fiskar i olika former, färger och storlekar utanför min och "Skogarnas Konungs" fönsterglugg. Dykaren kom simmande och vinkade åt oss och alla vinkade glatt tillbaka, löjligt, men helt i ordning med vad en turist skall syssla med. Han där utanför såg givetvis inte ett skit av oss där inne i cigarren, men vi vinkade glatt ändå..
Liten lila firre bland en massa gamla krukor på havsbotten fångade mitt intresse och faktiskt så blev det en rätt in bild tycker jag. Ensam och övergiven i det stora Röda havet, stackarn. sekunden senare blixtrade det till och gluggen täcktes av allsköns fisk... En sjöhäst hade man tillverkat, fyra meter hög och två meter bred och sänkt ner i djupet. Den var ganska mäktig där den låg och säkert är den förevigad av tusentals kameror världen över. Även av våra givetvis.
Detta var en fantastisk upplevelse och enbart turen med u-båten var tillräckligt för att ge dagen en rejäl kick framåt. Väl uppstigen till ytan och varligt överflyttad till "korallpråmen" så åkte vi i land och där väntade naturligtvis fotograferna med både DVD och färbilder som gick att inhandla till förmånligt pris. Givetvis köpte vi hela paketet, fattas bara.
Kunde inte låta bli att skjuta på den här lilla "Flitiga Lisan", tror att det är en sån i alla fall. Den hade växt sig upp över kanten på vår balkong och var så liten och söt.
pappa B

PS: Nu väntar P-fika med gubba skrällerna. Fisketur var inbokad men kraftig vint och isen full av vatten gör att vi avvaktar någon dag. Det ska va gôtt att leva, annars kan de kvetta!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Att komma under vattenytan i en cigarr är en upplevelse som man sent glömmer förstår att skogarnas konung var nöjd med att se hur fiskarna har det.
Sigge

Josie sa...

Hej!

Tack så mycket för uppmuntran :) Jag antar att det bara är förkylningen och en "sån period" som gör att jag känner så, men jag hoppas att det räcker med några dagar :)

Oj, gör du? Tack! Använder visserligen bilder från t ex google ibland (och kan vara lite dålig på att skriva det, haha) så jag vet inte om det är bilderna jag tagit som du syftar på. Tycker ju själv inte att jag är särskilt bra, men det är ju kul att fota i alla fall :)

Ha det så bra!

Kramar

sandra. wicked. sa...

Heeej Pappa B!

Läste din kommentar på min blogg och genast kände jag att jag började leva igen. tack för ett gott skratt och jag lovar dig. jag kommer vara vän med honom mycket längre än vad hon kommer ha kvar honom som pojkvän :) Avgudar din blogg! :) Fortsätt skriva, för jag kan inte sluta läsa.

Kram

emma sa...

sv: tusen tack för din kommentar! ja du får gärna kika in igen !;)

linda sa...

Hejsan. men visst får du kolla in min i fortsättningen med :)

Det är klart att vi pitebrudar fixar ALLT:P

pappa B sa...

Nu får jag mycket att kolla på framöver :o) Tack för att ni hälsat på! Kram på er hela gänget