tisdag 15 februari 2011

Äntligen hittade vi abborrgrundet..

Väderleken bjöd inte in till någon längre utfärd utan vi valde vår fina Surtesjön igen. Promenerade ut på våran vik och borrade några hål. Vinden ven och det bet i näsan ordentligt. Vi bestämde oss för att lägga av och på vägen hem började vi prata om att åka upp till Surte och gå ut därifrån. Sagt ocjh gjort, vi tog "Asiaten" och drog iväg upp till Surte. Körde upp till badplatsen och gicg rakt ut på sjön. Efter ungefär 250 meter såg vi en stor stenhäll på högersidan och vi beslutade oss för att borra några hål ganska nära land. Två hål var borrades upp och direkt när jag släppte ner min mormyska small det. Upp kom en fin matabborre. "Länsman" som bara satt 10 meter från mig ropade till och upp kom det en lika fin abborre ur hans hål. Det nappade som bara den och djupet låg nog runt 3 meter. Jag lyckades plocka upp 4 och "Länsman", rak i ryggen hivade upp 6 stycken. Konstigt nog så var de nästan lika stora alla 10. Ja, jag fick en pytteliten tusenbroder som fick gå tillbaka till sjön, annars höll de runt 300-350 gram allihopa.
Vinden var rysligt kall och vi gav upp efter en och en halv timme. Säkert hade vi kunnat plocka upp 10 till om vi stannat kvar. Men nu har vi hittat deras festplats så nu kanske vi kan klara katten varje gång i fortsättningen :)

Naturligtvis är vi glada att vi valde bort Hornasjön idag, men vi har inte gett upp den, långt därifrån.
pappa B

Äntligen så fick vi all denna fina raport om ert fiske vi alla är stolta att vi känner och kan säja att våra kompisar är riktiga fiskare så de så vi gläds med er.
Jag tror inte kylan hindrar från att försöka igen lycka till borra stora hål för nästa gång så blir det säkert gädda på kroken.
Sigge.

pappa B sa...

JA du Sigge grabben...jag tappade ju en gäddusling i helgen. Men nu käkar vi abborre så benen sprutar ur näbben på oss. Hur är det med den lilla "pepparkakan" käkar hon abborre?