tisdag 15 februari 2011

Vara eller icke vara - det är frågan


Dagens val av fiskeplats är inte lätt. Vi har planer på att antingen knalla upp på vår favoritsjö, Surtesjön eller åka iväg ner mot Härryda och Hornasjön. Valet är inte lätt och hur det faller ut får ni se när vi återvänt från dagens fisketur. Hur som helst, ut på isen skall vi den saken är klar. "Länsman" är laddad till tusen och det är jag med, i alla fall till 800% efter allt strulande med min lilla svärmor som fick åka in på Östra, akut i går kväll.
Kommer att skriva till Sjukvårdsförvaltningen i Jönköping och i väldigt skarpa ordalag ifrågasätta deras agerande i det här fallet. Sådant här skall inte få förekomma, att en gammal människa som kämpat hela sitt liv för att göra rätt för sig, opereras och kastas ut, vind för våg utan att meddela de anhöriga. Hon fick en infarkt förra måndagen, kördes in med ambulans, opererades (ballongsprängning av två kärl) på onsdag och skickades hem på fredag morgon. Tanten är i alla fall 80 år och även en person som saknar medicinsk utbildning både ser och hör att tanten inte är i sådant skick att man kan slänga in henne i en taxi och köra henne hem. Ensam till ett öde hus, hon hade inte ens en dörrnyckel med sig utan fick pulsa i djupsnö (i pumps) ut till en förrådsbyggnad och leta efter en reservnyckel. Hon kan inte ta vara på sig själv, sover mest hela dagarna och äter mediciner, ingen mat. De här accepterar inte vi anhöriga utan skall dra brallorna av de ansvariga i Jönköpings Landsting, den saken är säker. Det värsta är inte det här fallet. Liknande saker händer överallt i det "fantastiska Sverige", jo kyss mig i röven. Hade tanten hetat El Batha i efternamn hade hon fått eget rum, det är jag ganska säker på.

Nu blir det fiske för hela slanten!
pappa B

3 kommentarer:

Anonym sa...

Som tur är så har den äldre damen en anhörig som kan skriva och kan påpeka sådana misförhållanden som en äldre dam råkat ut för, själv blev jag hemsänd från sjukhus i Varberg efter jag varit medvetslös i 13 dygn. Jag har inget minne av den resan, när jag varit hemma en vecka märkte jag att vänster nyckelben var av?
Sigge

Baronessan sa...

Ibland undrar man vart mänskligheten tog vägen. Min lilla mamma på 86 har diverse sjukdomar men på det stora hela är hon bara en i statistiken på hematologen på KS. Sorgligt!
För övrigt låter det väl härligt med isfiske även om jag aldrig ägnar mig åt det. Fick nog av fisk i mitt förra äktenskap när maken var yrkesfiskare. Men för den skull missunnar jag inte dig en härlig tur bland abborrarna :)

pappa B sa...

Tack Mina vänner och ni kan hoppa upp och sätta er på att Landstinget i Jönköpings Län skall få på skallen, var så säker.