onsdag 23 februari 2011

I morgon startar VM i Oslo!

Här har vi landets framtid i små gula neonvästar! Jag blir varm i hjärtat varje gång jag ser dem men oroas samtidigt över hur de skall få det i den här ruttna världen vi lever i. Inte minst det svenska systemet, som knakar i sin grundvalar och våra politiker, som mest ser till sig själva, sina fallskärmar och investeringar inför den egna pensionen.
Fast egentligen skall jag inte orora mig för detta det är ju den generation som fött dessa små troll som skall ta det största ansvaret i den frågan, de är ju de som skall sätta upp reglerna för framtiden. Mina erfarenhet skiter de flesta i den ålder i. Din med för den delen.

Dags för VM!
Nu blir det flera dagars soff-sittande för min del. Skidåkning och efter detta skidskytte, det släpper jag aldig. Nu tycker jag att vi skall fösöka gissa antal medaljer, bara för skoj skull, hänger du med?
Sprint damer:
Hanna Falk kniper en medalj, dock ej den ädlaste, brons och Ida Ingemarsdotter slutar fyra i finalen. Hanna Brodin faller tyvärr i semifinalen, i sista 90 graderskurvan före upploppet..(hoppas jag har fel)
Sprint herrar:
Emil Jönsson tar första guldet, Jesper Modin brons
10 km skiatlon/damer:
Charlotte Kalla tar brons, Ida Ingemarsdotter fyra och Anna Haag slutar sexa
30 km skiatlon herrar:
Marcus Hellner silver, Daniel Rickardsson fyra.
10 km klassiskt/damer:
Ida Ingemarsdotter tar silver, Anna Hagg fyra och Charlotte Kalla sjua
15 km klassiskt/herrar:
Marcus Hellner tar guld, Daniel Rickardsson trea
Lagsprint Damer:
Sverige slutar trea
Lagsprint Herrar:
Sverige vinner guld!
Stafett 4 x 5 km Damer:
Sverige slutar trea
Stafett 4 x 10 km Herrar:
Sverige tvåa via upplopps spurt!
30 km fristil/damer:
Charlotte Kalla tar silver, Anna Haag brons, Ida Ingemarsdotter sexa och Maria Rydqvist slutar nia! Fyra svenska tjejer bland de 10 bästa. Rekord!
50 km fristil/herrar:
Daniel Rickardsson tar silver, Marcus Hellner brons och Johan Olsson slutar sexa och Anders Södergren sjua. Hela det svenska kopplet bland de tio bästa. Rekord!

Naturligtvis är detta tippat med hjärtat och ett riktigt drömscenario, men siktar man inte mot trädtoppen så slår man huvudet i roten! Går mina tips hem så blir det nytt medaljrekord under ett VM med totalt 16 medaljer, 4 guld, 6 silver och 6 brons! Då är jag banne mig värd en liten extra wirre....
pappa B

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir ett roligt WM men jag är inte riktigt så optimistig som du
men vist vore det roligt, jag tror på åtta medaljer det tycker jag skulle vara bra, men det hade varit mycket roligt om vi vore bätre än Normännen.
Sigge.

pappa B sa...

...Sigge! Det är vi ju alltid, bättre än norrmännen menar jag :o)
Detta blir tidernas bästa VM sett ur svensk synvinkel, vänta får du se.