onsdag 23 februari 2011

Under VM startar ett VM till

Det blir till att skaffa sig en TV-apparat till så att man kan hänga med under alla VM-sändningar. För mitt under pågående Skid-VM så drar skidskytte-VM igång och där skall vi ju också ta medaljer, eller hur. Appropå skidskyttet. Kolla in de här gamla godingarna från VM i Zakopane 1969. Kolla in blicken och beslutsamheten hos den vitklädde svensken på bilden. Sten Olsson heter han och är bördig från Särna. Titta även på åkaren som han är på väg att passera, en tumvante har han som skydd för bösspipan. Det var grejer det... Den svenska truppen med Björn Zackrisson (inte golfkommentatorn från TV utan representanten från Norma) Kn Anders Whilhemsson från regementet i Falun och säkerhetschefen på SE-Banken, Olle Hederén. Det var den svenska truppens överkukkuar.Världsmästare blev Alexander Tichanov, numera högsta hönset inom skidskyttevärlden. Skall försöka leta fram någon bild på honom under året.
Jämtlänningen Olle Petrusson, vårt största namn tillsammans med Lars-Göran Arvidsson från Malung, Holmfrid Olsson, Sten Olsson och Tore Eriksson, dalkarlar hela gänget. Juniorerna fanns också med och där dominerade unge och friske Bengt Stattin. Kolla in geväret, en Carl Gustav 6,5 mm med en öppen diopter, ett vanligt armégevär. Avståndet till tavlan var 100 meter och man fick sig en körare vid varje skott. Annat är de ärtbössor man pangar på med idag. All utrustninga har givetvis genomgått en otrolig förändring, ifrån skidor, vallateam, vapen och teknik. Vem som tagit bilderna från Zakopane, jag så klart, med en gammal rysk enögd spegelreflex 6x6 med ett telobjektiv som vägde 2,8 kilo. (Lånade den av en rysk pressfotograf under en av tävlingarna)
Nu hoppas vi att Bergman & Ferry, Ekholm & Zidek och inte minst de färskaste åkarna, både på dam- och herrsidan, plockar fram vinnartakterna, djävlar anamma i spåret och kolugnet på vallen. Här skall banne mig det komma fler VM-medaljer, gärna ett par av ädlaste valör! Kör så det ryker, och skulle det inte ryka så kör ändå. Nu går jag och lägger mig för det blir tufft fiske i morgon, jag lovar...
pappa B

5 kommentarer:

Baronessan sa...

Sport är ju som bekant inte riktigt min grej, men det här med skidåkning gillar jag! :) Vilka fina bilder!!
Lycka till med fisket.

pappa B sa...

TAck lilla BAronessan, jag blir glad att se dig här ibland, i hjärtat faktiskt. HA det så bra själv och hälsa till den dragspelande gubben :o)

Anonym sa...

Det blir spännande i dag hoppas att
madaljskörden börgar i dag Jättefina bilder från förr bra att du skriver om hur det var förr i tiden du har ju mer erfarenhet och
mins, du vet du är ju äldre än jag,
det är spännande när någon berättar om hur det var förr i tiden Hi Hi Hi.
Sigge.

Anonym sa...

Hej broder..!
Nostalgiska bilder. Påminner lite om tiden i Porjus då jag var med i FBU med Lasse Lindblom och gubbarna. Vi tävlade då i fältskytte med gevär under vintern. Det liknar ju lite av dagens skjidskytte. Som ung grabb var det slitsamt med en Mauserbössa på ryggen och dessutom åka skidor i någon mil. Men lärorikt var det.
BULLIS

Pappa B sa...

...och roligt hade vi det. Sköt som bara den och köpte klubbens skytteoverall. Lasse var den stora stjärnan, Allan Danielsson, Greger Lindgren och gubben Nyström fanns också med på ett hörn och Fingal Lindblom han hade rejält med blanka knappar på den grå vadmalsjackan. Det var tider det Bullis!
Å hörru Sigge, passa dig du, det kommer tillbaka som en bumerang..:o)