måndag 28 februari 2011

Sista februari, då small det ordentligt!

Han är snäll i hjärtat "Länsman" även om han blir lite deppad då jag får fisk, stor fisk. Han ringer genast hem eller till sin dotter i Kvänum och beklagar sig över saker och ting och han berättar aldrig att det är jag som får fisk. Det var gråkallt idag även om det bara var några minusgrader. Låg lite snö i luften och vårt nya abborgund bjöd inte på några större överaskningar under de första timmarna. Men vi flyttade oss en bit närmare land och då jäklar small det. Först kom det en fin matfisk som var på lite försiktigt med jag lät honom hållas och då högg han rejält. En prima Surteabborre (435 gr). Borrade nytt hål och han bara få ner min röda Rapala balansare nedanför isen så bar det iväg. -Djävlar nu har jag fått på en gädda, nu ryker både balansaren och linan tänkte jag. Men det blev bara några korta slag när jag började dra upp. Det kändes att det var en fin fisk som var med upp. Och visst var det en riktig Surtegris! Den vägde 675 gram och den skall rökas i morgon förmiddag, bägge två, i ABU-röken ute på balkongen. Sedan blir det skirat smör, mandelpotatis och en starköl, som tillbehör. Då kan svenska kungahuset sitta där med sina fläskfiléer och gapa. "Länsman" han fotograferade så snällt och jag frågade om han ville lukta på händera så att han kände fisklukten, men det ville han inte. Jag såg att han egentligen ljög, men inte ville säga ja.
Just innan vi skulle packa ihop för jag ville hem till VM där jag givetvis blev mäkta besviken över svenskornas usla insatser, då hoade han till och halade upp en matabborre han med. Inte i samma dimension som de här två, men fin ändå.-Jag klarade katten, skrek han!
Jag kände mig tvungen att ta en bild på de två fina borrarna och kolla vad liten och fin den orange Rapala balansaren är i munnen på värstingen! Nu får vi se vad som väntar i morgon, någonstans sticker vi iväg och jag skippar VM-loppet, herrarnas 15 km klassiskt får avverkas utan mig. det blir väl lika illa som de svenska damernas insatser idag.
pappa B

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen broder..!
Det var två skapligt stora abborrar du halat upp ur hålet. Blir säkert goda som rökta, om dom nu går ner i ABU-röken..?

BULLIS

pappa B sa...

Huvud och fenor bort så blir det perfekt. JA det är roligt när man får rejäla fiskar någon gång och vår lilla insjö härbärgerar riktig fina borrar bara man hittar dem.
Hur är det med hälsan kompis, är du piggare idag?

Anonym sa...

Hej!
Roligt att se att de stora fiskarna börgar vakna det kanske är för att ni har fiskat upp många av de små, hoppas att turen håller i sig.

Sigge.

Anonym sa...

Jag visade fiskarna för Joy hon sa på en gång Bernt har säkert varit i feskekyrkan och handlat fisk Ha Ha Ha

Sigge

Anonym sa...

Broder..!
Du gjorde helt rätt som ägnade dagen åt annat än att se på skid-VM, eller kanske man ska kalla det för skit-VM..? Än en gång lyckades Puorma och hans vallateam förstöra dagen för våra hjältar. Vad är det han lägger under skidorna..? Kanske är det sandpapper för att få ett bra fäste. Våra killar fick ju till och med staka i nedförslutorna. Finna bara ett ord...FIASKO..!
BULLIS

pappa B sa...

JA jag är glad att jag inte satt hemma och såg på detta. Nu får förbundet ta tag i dett och byta ut klistergubbarna i miljonbussen, omgående för det är ju både stafett, 5 mil och sprint kvar.

Hörru Sigge, hälsa Joy att jag skall bite henne i näsan nästa gång vi träffas!