onsdag 6 april 2011

Idag dansade tranorna...

Min gode vän Erik ringde mig i går eftermiddag- Har du lust att åka med upp till Hornborgarsjön och titta på tranorna? Jag, Sture och en god vän som heter Elsa hade tänkt ta en tur dit upp, fika lite på vägen och ta en bit mat på hemvägen? När Erik ger sig ut på turné så blir det ALLTID bra. Han vet vad han sysslar med och dessutom har han humor och glimten i ögat, ett enormt kunnande som skulle ge mycket dollar i stolen hos Postkodmiljonären om han bara satte sig där. Naturligtvis tackade jag ja. Sture är en annan rolig herre, gourmet utan botten en festlig figur som har sina fördelar. Damen, Elsa kände jag inte. Har sett henne på någon handbollsmatch i Partillebo vid något tillfälle. En sjutusande glad kvinna, snabb i tanke och tunga och en väldigt trevlig ny bekantskap som jag gärna har som resesällskap fler gånger. SAgt och gjort, Erik hämtade upp mig och det bar iväg upp mot västgötaslätten.
...kaffepaus, kallt som bara den och Sture försökte stånga ner taket på den mycket ovanliga sittplatsen vid rastplatsen ett par mil norr om Vårgårda. Elsa hade två thermosar kaffe och Erik hade grova rågbrödsmackor med leverpastej, knaper stekt bacon och små gurkor. Tomater färsk gurka och jordgubbar. Kan det bli så mycket bättre. Färden gick vidare och när vi svängde in på parkeringen vid Hornborgarsjön var klockan strax före 12. Sture älskade den nyinköpta Ramlösan med smak av smultron, eller om de var tvärtom?

Enligt uppgifter från räknarna skulle det vara 14.000 tranor på plats, men själv tror jag inte att det var 10.000 ens. Nästan lika många sångsvanar och änder av alla de slag.
Hemåt igen men på vägen tog Erik en tur ner till Ale Tå en fantastisk plats där Hembygdsföreningarna i Åsle, Mule och Tiarp har bevarad den gamla unika backstugemiljön. Åk hit om du har vägarna förbi. Det är värt varenda sekund.

Fönstertittare av rang visade sig Sture vara och på vår fråga vad det han var ute efter så förklarade han att intresset för gamla böcker är väldigt stort så han försökte få en bild av vad man läste på den här tiden. Upplysningsvis så låg det bara en bibel och en psalmbok på de små borden inne i stugorna.
En avslutande middag med Wallenbergare och en starkpilsner intogs på Floby Wärdshus. Erik tog upp lädret för jag hade min plånbok lämnad kvar på bordet här hemma. Så det kan bli. En helt fantastisk dag i goda vänners lag, tack för det. Nu skall jag packa för jag flyger om ett par timmar. Natti
pappa B

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår att du tyckte det var intresant att titta på tranorna vid Hornborgasjön jag och joysan var där för två veckor sedan, då var där ca 4700 tranor trots antalet så var det roligt att se.Våren är här!!
Sigge.

Aimogreven sa...

Jo du vi har 3 stycken sådana där gaphalsar här i Aimojåkk dom kliver omkring på myren och skränar och stör min frid. Men när dom kommer då är det vår