fredag 15 juli 2011

Liten krog - stor trivsel!

"Prinsessan" skulle ha FF hemma. Med andra ord skulle kvinnan, "Skogarnas Konung" och jag försvinna, minst ett par timmar. Anledningen, jo den stora kärleken skulle inträda lägenheten i Angered.Med fanns också det "tredje hjulet", lilla Filli, turligt nog. Jag protesterade, sonen likaså, men mamma som själv varit liten och blyg, en gång i tiden, gav som vanligt med sig.
Sagt och gjort. "Skogarnas Konung" stack på bio med bästa kompisen, de såg den senaste Harry Potter, premiär igår. Frid och fröjd. Kvinnan och jag tog var sitt paraply (det öste ner) och under mina protester tog vi 4:an in till stan. Gjorde en krogrunda för att läsa vad staden hade att erbjuda, själv var jag inte hungrig utan mest sur och irriterad över den unga damens manipulerande med kvinnan.
Hur som helst så bestämde vi oss för att kika in på en liten anspråkslös restaurang mitt på Kungstorgen, granne med Saluhallen och hotell Avalon. Jag hade varit här tidigare och ätit en underbar dagens, kallops med kokt potatis och rödbetor, så jag hade lite hum om hur detta skulle sluta.

En ung finskbrytande flicka, smal som en sticka hälsade oss välkomna och tog upp beställningen. Kvinnan som är född i fiskens tecken beställde gravad lax med dillstuvad potatis och grönsaker + ett glas av husets rosé. Själv satsade jag på Kungstorgets specialhamburgare, en saftig bit på 200 gr med bacon, coleslaw och pommes (jag var ju egentligen inte hungrig) + en flaska Tuborg Guld.

Det var en jämn ström av gäster som både kom, åt och gick. Vi satt och trivdes och maten smakade förträffligt. Lyckades nästan få i mig allt på tallriken men det grova hamburgerbrödet fick gå i grismatstunnan inne i köket. Ölen, rätt tempererad smakade gott i regnvädret och Tom Jones sjöng i högtalarna. Kvinnans rosé smakade lika illa som de flesta roséviner gör, unket, avslaget och surt.
Bara 100 meter från restaurangen kom vår spårvagn mot Angered så vi slapp vistas så lämge i regnet. Kvinnan sände sms hem till lägenheten att vi var på väg hem. Svaret kom blixtsnabbt! -Jaha, gå sakta!
Hela detta goa kalas slutade på 315 kronor, (kvinnan betalade) hon uppskattade den lilla restaurangen och kommer säkert att gå dit fler gånger på hennes shoppingsvängar med vännen Kajsa, det känner jag på mig.

Väl hemma kunde jag konstatera att lägenheten var intakt, frånsett den lilla nippertippans rum där det var lite chips utspridda lite här och där. Aftonen fortsatte i den ceriza skinnsoffan och det blev en ganska tidig kväll. "Skogarnas Konung" tvingades krypa under täcket före kl.01.00 för han skall Lana nerre på stan i natt.
pappa B

Inga kommentarer: