fredag 12 augusti 2011

När ljuset slocknar...


Det är lika tråkigt varje gång ett besked kommer att någon man känner lämnar detta jordeliv. Oavsett om man är släkting, nära vän eller bara en bekant som man träffat och talats vid med under sin tid hemma i byn. Nu har det hänt igen, han var yngre än mig, en glad man, på den tiden jag kände honom. Glenn Edholm, vi träffades inte så mycket på senare tid, inte heller de gånger jag var hemma i byn och hälsade på. En ännu mer nära vän till mig var också nära att stänga dörren för gott. Tack och lov så kom han under behandling snabbt och numera lever han vidare med en PM inopererad. Du får ta det försiktigt nu Ulf, inga rackartyg en tid framöver så allt hinner "sätta sig" ordentligt. Lova det!
I våras lämnade Alf Wallbing oss och vår lilla by tappade sin "president". Alf var den som såg till att saker och ting hände och att kommunens gubbar inte körde över oss som ligger mitt emellan de två stora kommunerna. Många retade sig naturligtvis på Alf för att han oftast fick "tummen ur" och såg till att det han vurmade för blev genomfört. Jag som bor vid sidan om, och inte har facit i hand och flera med mig, tycker i alla fall att han var byns "Store man".

Detta är tyvärr det enda vi vet med 100% säkerhet. Ljust skall slockna för oss allesammans, tyvärr. Det är lika tråkigt när det händer, inte minst för de närmast anhöriga.

Inga kommentarer: