fredag 9 september 2011

Mums sa juryn, när David vann SM

Det första jag sa när jag klev in på pizza Mums idag på morgonen och skakade hand med David Smith. -Hej du ser ut som en av mina barndoms idoler, en riktigt indian. David skrattade glatt och sa att han var en stor hövding. En glad kille med glimten i ögat en fullfjädrad (nu blev det roligt) yrkesman som från att ha varit lite av en värsting i unga år nu representerat Sverige i Pizza-VM i Italien.
Men vägen dit har varit lång och genom att ha gått den från ruta ett så har David skaffat sig en mycket gedigen utbildning i matlagandes svåra konst. Som 21-åring öppnade han sin första restaurang, en Tex-Mex variant som efter några år fick honom att tänka om och satsa på pizza istället. Hans kollegor i matbranschen tyckte att detta var ett steg bakåt, pizza är väl ingenting att satsa på menade de. Detta gav David blodad tand och han skulle visa dem att de hade fel. -Jag tyckte att man kunde göra pizzor som var lika mycket mat som någonting annat. Med fina svenska råvaror och rätt tillagade så skulle han visa att de hade fel.

Resultatet lät inte vänta på sig. Svensk Mästare 2010 och svensk representant vid VM i Italien i april i år. Hans "Kärlekspizza" fick hela den stor juryn i SM att smälta och den tog han även med sig till Italien. Han blev uttagen i elitgruppen som gick vidare och ur den plockades sedan de tre vinnarna ut David hamnade på en hedrande fjärdeplats.
-Det var mina svenska råvaror som bäddade för mina framgångar, säger han och betonar vikten av allt det goda som vi producerar här i landet.

Efter ett halvt års vila från köket har han återigen ställt sig framför ugnen. Tillsammans med sin bror Jesus, sin söta fru Marya skall David nu baka så det står härliga till.
"Kärlekspizzan" den som fick juryn att sucka och rulla med ögonen vad är det för speciellt med den? David skrattar, -Jo du förstår att den är speciell med färska skaldjur, speciallagrad ost, massor av rostade grönsaker, en sallad på rosenblad och örter (David vill blanda in lite av sin egen kultur från Ecuador, där familjen arbetade på en rosenplantage) plus en stor portion kärlek. Den serveras givetvis på pizzeria MUMS men man måste var två och man måste beställa minst en dag i förväg.. Den kostar 250:- men då dukas det upp med fint porslin, en vacker förrätt i form av ett osthjärta med kräftklor på så att man kan sitta där och pilla lite och se varandra djupt i ögonen innan själva pizzan kommer. -Vi bjuder även på en liten alkoholfri välkomstdrink och så får man en egen servitör under hela kvällen. Kaffe och en liten chokladkaka komme in som dessert.

Jag har bestäm mig, hit tar jag gumman när vi firar 30 år i samma säng, det händer vilket ögonblick som helst.
pappa B

1 kommentar:

eva sa...

O vad romatiskt. hoppas ni får det jättetrevligt och att ni får tid för att smaka på pizzan:)
Elsa